Byggforum samlet bransjen
Når Coop arrangerer Byggforum, møtes leverandører og butikker til en messe der nye produkter, konsepter og løsninger presenteres. Arrangementet er blitt en viktig arena for inspirasjon, nettverksbygging og faglig påfyll.
Iver Valkvæ/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Årets messe samlet rundt 740 deltakere fra mer enn 110 butikker, i tillegg til nærmere 80 leverandører. På stand ble det vist frem alt fra gulv og maling til tapet, verktøy og bilpleieprodukter – med tydelig fokus på både nyheter og praktiske løsninger for butikkene.
God stemning på Byggforum
Byggforum er en viktig møteplass for Coop, leverandørene og butikkene. Stephan Korsviken, kategorisjef maling og interiør i Coop Norge, opplever at årets messe har vært spesielt vellykket – både når det gjelder stemning, samarbeid og resultater.
På spørsmål om hvordan han synes arrangementet har gått, svarer han:
– Jeg må jo si at det har vært en fantastisk opplevelse. Butikkene er strålende fornøyde, og leverandørene har lagt ned mye tid og ressurser på å lage gode og fine stands. Det er en sånn god og fin stemning i hele Obs Bygg nå. Vi vinner priser, vi gjør det bra salgsmessig. Og dette smitter over på de ansatte, og man føler det er en veldig fin «drive» i hele skuta nå. Jeg tror det er mange som vil være med på dette toget.
Han forteller at de også har gjort noen justeringer i gjennomføringen av messen i år.
– Vi har ikke tidsstyring i år. Det er fri mingling. Og det er jo både på godt og vondt, men jeg tror leverandørene synes det er ganske fint; da har du litt bedre tid og kan prate litt med de som besøker standen. Så ser vi at de fleste egentlig går innom uansett og besøker. Det er rundt 740 stykker her, og over 110 butikker totalt.
VELLYKKET ARRANGEMENT: – Byggforum er en viktig møteplass for Coop, leverandørene og butikkene, sier Stephan Korsviken.
Treffer bredt
Korsviken peker på at selv om Byggforum i utgangspunktet er en byggmesse, er interessen bredere.
– I utgangspunktet er det en byggmesse, men vi ser at vi også leverer til andre kjeder som synes det er spennende å gå rundt og kikke. Så jeg vil si jeg er strålende fornøyd. Oss, butikken og leverandør er et ganske godt triangel. Jeg føler det er en veldig sammensveiset triangel, og det er en god symbiose blant hele gjengen. Det er jo den eneste måten å bli god på, vi er jo avhengige av hverandre.
Han mener også at konseptet treffer tidsånden.
– Det viser seg også at konseptet vi har er noe som fenger Kari og Per, det treffer bra. Vi har jo bare én pris, vi har ikke noe rabattsystem, og det tror jeg fenger godt i en så dyr tid. Det er jo sånn at vi på kjedekategori - hvis butikkene er happy, og leverandørene er happy, så er vi happy, sier han.
Leverandørene på Byggforum
Det var mange av IFIs medlemsbedrifter som var til stede på Byggforum. Fargemagasinet tok en prat med dem som sto på stand for å spørre litt om hva de fokuserte på, og hva de viste frem til dem som kom innom på messen.
Krefting & Co
Krefting hadde med seg et bredt spekter av nisjeprodukter. På bilpleiesiden viste de frem kjente merker som Autoglym og Selaclean, mens strø- og smelteprodukter utgjorde en stor del av fokuset – en kategori som har vokst kraftig de siste årene. I tillegg presenterte de Plumbo-bestselgere som fettløser og ovn- og grillrens. Produktene deres er fordelt på ulike avdelinger i butikk, og flere har gjort det godt på sosiale medier.
BREDT SORTIMENT: Nina Andreassen og Øyvind K. Lillebergen fra Krefting & Co viste frem alt fra Autoglym og Selaclean til Plumbo-bestselgere og strø- og smelteprodukter.
Pergo / Unilin
Pergo benyttet anledningen til å lansere sin nye fiskebeinsserie «Kongens Havn», den første i laminat. Serien er utviklet for å være enkel å legge, uten behov for A- og B-planker. På standen hadde de også med seg sitt «Break-room» fra Malmö, et rom hvor besøkende kunne teste slitestyrken på gulvene gjennom en uvanlig aktivitet – å knuse kopper, fat og andre ting på laminatgulvet Lillehammer. En morsom aktivitet som trakk til seg folk.
KNUSENDE RO: Pergo skapte oppmerksomhet med et rom der folk fikk knuse servise på gulvet – her står Paul Fredvang og Eirik Skoglund klare til å demonstrere.
Gjøco
Hos Gjøco var nyheter og systemfokus sentralt. Hele standen var viet Infra, Coops private label-produkter levert av Gjøco. Her ble et nytt dør- og vindusprodukt presentert, sammen med seksjoner for terrasse, interiør og eksteriør hvor forventet holdbarhet ble vist frem. Også epoksyprodukter med bredt bruksområde, fra kjellere til takterrasser, var med. I tillegg fremhevet de en ny blandemaskin, plassert i 32 Coop-butikker, som kan brekke farger fra alle produsenter.
MANGE LØSNINGER: Gjengen i Gjøco viste frem Coops egen produktserie Infra med produkter innen dør og vindu, samt løsninger for terrasse, interiør og eksteriør og mer.
Jordan
Jordan la vekt på å vise effektiviteten ved å kombinere rull og pensel utendørs, noe som halverer tidsbruken sammenlignet med kun pensel. De presenterte også nye produkter som lanseres på nyåret, samt samarbeid med partnere som Tesa, Mirka, Moldex og Wagner. Malingsprøyter får stor oppmerksomhet, et produktområde med sterk vekst. Jordan løftet i tillegg frem opplæringsportalen Jordan Boost, som tilbyr korte kurs i grunnleggende oppussingsarbeid.
OPPLÆRING OG SAMARBEIDSPARNERE: På standen presenterte Jordan kommende nyheter, samt samarbeid med Tesa, Mirka, Moldex og Wagner – her med Niels Jørgen Søby Pedersen.
Sika
Hos Sika var sparkelprodukter i fokus, med demonstrasjoner av når man bør bruke de ulike variantene. Casco Multitech, et alt-i-ett-produkt, ble vist i ny og mer brukervennlig emballasje som får plass i kjøkkenskuffen. Besøkende kunne teste sparkel direkte på vegg, og selskapet fremhevet WallCraft – et allsidig produkt som blant annet kan jevne ut fliser på bad eller brukes til strimling. Den korte tørketiden gjør at produktet skiller seg ut.
SPARKEL I FOKUS: Håvard Jordansen og Ina Albrigtsen fra Sika løftet frem sparkelprodukter og deres mange bruksområder, fra Multitech i ny emballasje til allsidige løsninger som WallCraft.
Byggma
Byggma trakk frem Uldal, en ny avtalepartner i Coop, med et sortiment av vinduer og dører. Uldal har vært en del av Byggma siden 2004. De viste også frem slette vegger, baderomsplater og sponprodukter. Baderomsplater ble særlig fremhevet som et enkelt monteringsalternativ for dem som ønsker et alternativ til fliser.
GODE LØSNINGER: På standen viste Byggma frem slette vegger, baderomsplater, sponprodukter – og vinduer og dører fra Uldal. Her representert ved Roy Greve Bruland, Kenneth Aske og Rune Bjørgsvik.
BerryAlloc
BerryAlloc fokuserte på Coops grunnsortiment av gulv, nå i større formater med lengder opp til 200 cm og bredder på 24 cm. De lanserte også «Nordkapp»-serien, eksklusivt for Coop, tilgjengelig i to dekorer. I tillegg viste de matchende listverk med skjult innfesting og nødvendig verktøy for legging. For å engasjere besøkende hadde de en spørreundersøkelse der deltakerne kunne stemme frem neste dekor i sortimentet.
NORDKAPP: BerryAlloc viste frem gulvserien «Nordkapp» eksklusivt for Coop – her holder Thomas Engen også frem matchende listverk som går til gulvene.
Storeys
Storeys lanserte tapetserien «Nordlys», utviklet spesielt for Coop. Serien består av fem kalkimiterte design i tidsriktige farger som kremhvit, grønn og blå. De viste også frem Roll-on-wall, et populært problemløserprodukt som har fått stor oppmerksomhet i sosiale medier. I tillegg presenterte de et nytt utstillingsstativ for folier til bruk i butikkene.
NORDLYS: Gjermund Kristiansen fra Storeys presenterte blant annet tapetserien «Nordlys», utviklet spesielt for Coop, med fem kalkimiterte design i tidsriktige farger.
Mal Proffs 75-årsjubileum i Romsdalen
Fra møbler til dun
Gulv under press – men med glimt av lys
Designers Saturday: Utstillerrekord og gjenbrukstema
Obs BYGG vinner Virkes Handelspris
Baderomsdesign med brukeren i fokus
Harmoni med hvitt på hvitt
Lag et mentalt fristed med subtile teksturer og ulike nyanser av hvitt. I tapetkolleksjonen Pure fra Omexco brukes forskjellige materialer med særegen tekstur – kun i hvitaktige farger.Inspirert...
Ny i Unilin Norge
Tina Åstveit har startet som salgskonsulent i Unilin Norge (Pergo). Tina er utdannet interiørkonsulent fra Norges Kreative Fagskole og har hele 17 års erfaring fra byggevarehandelen,...
Ny rolle for Morten Baugerød
Morten Baugerød har fått utvidet sitt ansvarsområdet hos IBG. I tillegg til rollen som fagansvarlig for nye produkter er han nå også distriktsansvarlig for Vestfold, Telemark, Møre...
Nye roller i Bjelin
Simen Torstensen går fra en stilling som Country Manager for Norge i Bjelin til Regional Sales Manager Europe i Bjelin International. Der skal han jobbe med videreutvikling av organisasjonene...
NUD – en sirkulær pioner for norske hjem
Norsk Dun og Fæbric har lansert Norges første kolleksjon dundyner og puter laget av 100 prosent resirkulert dun. Prosjektet utfordrer både bransje og forbrukere til å se gamle dyner...
Strawberry velger Bjelin som gulvpartner
Hotellkjeden Strawberry har valgt Bjelin som en av sine prioriterte gulvleverandører. Samarbeidet innebærer at fremtidige hotellprosjekter kan ta i bruk produsentens herdede gulvtype...