Bygger'n satser på kunder og klima
Når Bygger'n sier at du kan stole på fagfolk, så mener de nettopp det. − Fordi vi satser alt på fagkunnskap og løsninger som gir kundene våre den aller beste handelsopplevelsen, sier kjededirektør Øyvind Eidem.
Robert Walmann/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Historien til Bygger'n starter i 1991. E.A. Smith AS, et av landets eldste handelsforetak innen blant annet stål, metaller, byggevarer, armering og verktøy, ville samle byggevarevirksomheten i ett selskap.
Fra Vadsø til Moi
Dermed etableres Bygger'n. I dag er det 90 butikker fra Vadsø til Moi. Her finnes alt av byggevarer, trelast, dører og vindu, kjøkken, bad, garderobe, verktøy, tak, gulv, hage. I tillegg fører mange i kjeden HIBA-hus, -hytte og -garasje. Hovedkontoret ligger i Trondheim, hvor også eierselskapet E.A. Smith AS holder til. Her løses fellesfunksjoner som finans, regnskap, inkasso, lønn og IT-tjenester for hele Smith-gruppen. Det var også Trondheim som var basen for selskapets 30 årsjubileum tidligere i år. Det ble arrangert digital proffmesse og kongress via TV-, PC- eller mobil-skjermen. Hele 1300 personer logget seg på for å se stands, foredrag og underholdning.
− De siste to årene har vi jobbet mye i kulissene med modernisering, digitalisering og det å tilpasse oss vårt nye samfunn. Vi effektiviserer egne prosesser og har satt oss nye mål. En ny grafisk profil kommer i løpet av våren, og vi er i gang med E-handel. En ny nettbutikk for proff og forbruker lanseres også i løpet av året, forteller kjededirektør i Bygger’n og Hiba Hus, Øyvind Eidem.
NYE MÅL: − De siste to årene har vi jobbet mye i kulissene med modernisering, digitalisering og det å tilpasse oss vårt nye samfunn. Vi effektiviserer egne prosesser og har satt oss nye mål, forteller kjededirektør i Bygger’n og Hiba Hus, Øyvind Eidem.
Skaper arbeidsplasser lokalt
BYGG BEDRE: Hos Bygger’n finnes alt av byggevarer, trelast, dører og vindu, kjøkken, bad, garderobe, verktøy, tak, gulv, hage. I tillegg fører mange i kjeden HIBA-hus, -hytte og -garasje.
Han forteller at kjeden også skal satse mer på bærekraftige lokalsamfunn.
− Vi satser på lokalsamfunn, der vi er til stede. For oss handler det om å bygge lokalt og skape arbeidsplasser. Dette blir det enda mer oppmerksomhet rundt fremover, sier han. Kjedens slagord tas på det største alvor. For når de sier at du kan stole på fagfolk, gjelder det å vite hva som er riktig.
− Derfor vil vi fortsette å satse på våre ansatte. Det betyr bedre intern opplæring, og å oppgradere fagkompetanse fra A-Å. Våre kunder skal få de beste rådene som finnes, og vi vil være tett på, helt til jobben er gjort. For vi er ikke i mål før kunden er det, sier Eidem.
Satser på miljøet
Et av de virkelige store satsingsområdene fremover er bevaring av miljøet. Bygger'n kjører ut varer til hundrevis av kunder hver dag. Før var lastebilene tomme på vei hjem. Det er de ikke lenger. For nå har kjeden satt ut store søppelsekker på byggeplasser over hele landet. Når sekken er full, kan kundene enkelt gi beskjed via en app – og den lastebilen som er geografisk nærmest, stopper og tar med avfallet til nærmeste gjenvinningsstasjon.
− Foreløpig er den rettet mot proffen, men vi vurderer også en slik løsning for privatmarkedet. Dette er et miljøvennlig tiltak som forenkler hverdagen til kunden. Grunnen til at vi velger sekker, er at det er enkelt å flytte med kran opp på lastebilen. Alt i alt utnytter vi kapasiteten på en smart måte, forteller markedsdirektør for proff, Markus Sletten Berget.
LØFTER MILJØSAKEN: Bygger'n setter ut søppelsekker på byggeplasser i Norge. Når sekken er full, kan kunden melde fra i en app – og den lastebilen som er nærmest, tar den med til nærmeste gjenvinningsstasjon. − Vi velger sekker fordi det er enkelt å flytte med kran opp på lastebilen, forteller markedsdirektør for proff, Markus Sletten Berget
Mer enn lave priser
Han understreker at det skal mer til enn bare å tilby gode priser.
− Kundene må også erfare at vi gjør tiltak som letter arbeidshverdagen. Slik at de kan bruke tid på det de tjener penger på. Vi skal være i bakgrunnen å gi støtte i alle ledd. Det skal være enkelt å bestille, vi skal levere effektivt og sørge for avfallshåndtering, sette ut verktøycontainere og alt hva som trengs. Vår avfalls-app er et stort skritt i retning av å digitalisere byggebransjen, mener han.
Bygger’n har også inngått avtale med Vartdal Plast om å gjenvinne isopor. De har, i likhet med alle E.A. Smiths avdelinger, underskrevet «Grønnvaskingplakaten», og er på hvileløs jakt etter nye tiltak som viser at vi tar klimaet på alvor.
− Vi ser også på sikt om det er mulig å bytte ut lastebilene våre med el-lastebiler. La oss håpe at fremtiden gjør dette mulig, sier Sletten Berget.
ALT FOR MILJØET: Markedsdirektør for proff, Markus Sletten Berget jakter hvileløst på klimavennlige løsninger. − Vi ser på sikt om det er mulig å bytte ut lastebilene våre med el-lastebiler. La oss håpe at fremtiden gjør dette mulig, sier han.
På hovedkontoret er det en liten gjeng med et godt driv som styrer. Her er en god miks av etablert ekspertise og nye krefter hvor alle tenker på utvikling, modernisering og fornyelse. Nå er også Bygger'n en del av IFI-familien. Det betyr at kjeden skal bli synlig i flere kanaler.
− Vi drar alle i samme retning og vi ser at også butikkene er med på notene. Det gir grunnlag for mange og store smil inn i 2021, sier kjededirektør Øyvind Eidem.
HEIER PÅ HÅNDVERKEREN: Markedsdirektør for proff, Markus Sletten Berget, mener det ikke er nok med bare lave priser. − Håndverkeren må også erfare at vi gjør tiltak som letter arbeidshverdagen. Slik at han kan bruke tid på det han tjener penger på. Vi vil være en støtte for kundene våre, sier han.
Bygger'n er en norsk byggevarekjede. Bygger'n-kjeden ble etablert i 1991 og eies av E.A. Smith AS. Kjedekontoret ligger i Trondheim og betjener omlag 100 butikker over hele landet. Mottoet til kjeden er «du kan stole på fagfolk». Bygger'n er en byggevarekjede som dekker et bredt spekteret av byggevarer, trelast, dører og vindu, kjøkken, bad, garderobe, verktøy, tak, gulv, hage. I tillegg fører mange i kjeden HIBA-hus, -hytte og -garasje.
Bjelin ønsker å posisjonere seg i Norge
Norvigroup lager god søvn på norsk jord
Etter 130 år med lim satser Bostik grønnere og bredere
Typisk norsk fra undergulv til tak
Nissens verksted finnes i faghandelen
Bruk fargehjulet og bli en treffsikker fargeveileder
Feirer 20 år med trendpaletter
Det som skjer rundt om i samfunnet har stor påvirkning på hvilke farger vi bruker i våre hjem. Det viser et tilbakeblikk på 20 år med trendanalyser utført av malingleverandøren Nordsjö...
Designgulv i 40 design med enkel installasjon
Rask installasjon og lite krav til forberedelser av underlaget, gjør gulvleggingen effektiv og kostnadsbesparende. Polyflor Expona Simplay kan monteres direkte på de fleste underlag,...
Ny fasademaling gir maleren mer spillerom
Dårlige værforhold kan by på utfordringer for maleren. En maling som kan løse det problemet er Mineral Season Extender - en fasademaling til mur og mineralske overflater som kan brukes...
Dette er en smart varmtvannsbereder
Mange forbrukere har et forhold til smarte elbilladere, som utnytter tidspunktene på døgnet når strømprisen er lavest. Samme teknologi har beveget seg over på en annen varegruppe, nemlig...
Svanemerket parkettgulv fra Tarkett
Det nye parkettgulvet Grace fra Tarkett kommer i både 1- og 3-stav og som rutemønster. Kolleksjonen består av 12 ulike eikeparketter fordelt på seks naturlige fargefamilier. Den ultramatte...
Bergensk nasjonalskatt restaurert
De monumentale freskomaleriene i Hotel Bergen Børs har gjenoppstått i fordums glans. Kirkemalermester Norbert Seidel har renset, reparert og tolket Axel Revolds bilder fra byens historie...