FM logoTil fargemagasinet.no AnnonseAnnonse
Fargemagasinet logo
E-magasin
Se flere bilder
OVER HELE NORGE-001.jpg

Foto: Bygger'n

Bygger'n satser på kunder og klima

Når Bygger'n sier at du kan stole på fagfolk, så mener de nettopp det. − Fordi vi satser alt på fagkunnskap og løsninger som gir kundene våre den aller beste handelsopplevelsen, sier kjededirektør Øyvind Eidem.

Robert Walmann/ifi.no

Robert Walmann/ifi.no
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.

Annonse
Fargemagasinet.no annons

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Historien til Bygger'n starter i 1991. E.A. Smith AS, et av landets eldste handelsforetak innen blant annet stål, metaller, byggevarer, armering og verktøy, ville samle byggevarevirksomheten i ett selskap.

Fra Vadsø til Moi

Dermed etableres Bygger'n. I dag er det 90 butikker fra Vadsø til Moi. Her finnes alt av byggevarer, trelast, dører og vindu, kjøkken, bad, garderobe, verktøy, tak, gulv, hage. I tillegg fører mange i kjeden HIBA-hus, -hytte og -garasje. Hovedkontoret ligger i Trondheim, hvor også eierselskapet E.A. Smith AS holder til. Her løses fellesfunksjoner som finans, regnskap, inkasso, lønn og IT-tjenester for hele Smith-gruppen. Det var også Trondheim som var basen for selskapets 30 årsjubileum tidligere i år. Det ble arrangert digital proffmesse og kongress via TV-, PC- eller mobil-skjermen. Hele 1300 personer logget seg på for å se stands, foredrag og underholdning.
− De siste to årene har vi jobbet mye i kulissene med modernisering, digitalisering og det å tilpasse oss vårt nye samfunn. Vi effektiviserer egne prosesser og har satt oss nye mål. En ny grafisk profil kommer i løpet av våren, og vi er i gang med E-handel. En ny nettbutikk for proff og forbruker lanseres også i løpet av året, forteller kjededirektør i Bygger’n og Hiba Hus, Øyvind Eidem.

Se flere bilder
Øyvind Eidem

Foto: Bygger’n

NYE MÅL: − De siste to årene har vi jobbet mye i kulissene med modernisering, digitalisering og det å tilpasse oss vårt nye samfunn. Vi effektiviserer egne prosesser og har satt oss nye mål, forteller kjededirektør i Bygger’n og Hiba Hus, Øyvind Eidem.

Skaper arbeidsplasser lokalt

Se flere bilder
Byggevare

Foto: Bygger’n

BYGG BEDRE: Hos Bygger’n finnes alt av byggevarer, trelast, dører og vindu, kjøkken, bad, garderobe, verktøy, tak, gulv, hage. I tillegg fører mange i kjeden HIBA-hus, -hytte og -garasje.

Han forteller at kjeden også skal satse mer på bærekraftige lokalsamfunn.
− Vi satser på lokalsamfunn, der vi er til stede. For oss handler det om å bygge lokalt og skape arbeidsplasser. Dette blir det enda mer oppmerksomhet rundt fremover, sier han. Kjedens slagord tas på det største alvor. For når de sier at du kan stole på fagfolk, gjelder det å vite hva som er riktig.
− Derfor vil vi fortsette å satse på våre ansatte. Det betyr bedre intern opplæring, og å oppgradere fagkompetanse fra A-Å. Våre kunder skal få de beste rådene som finnes, og vi vil være tett på, helt til jobben er gjort. For vi er ikke i mål før kunden er det, sier Eidem.

Satser på miljøet

Et av de virkelige store satsingsområdene fremover er bevaring av miljøet. Bygger'n kjører ut varer til hundrevis av kunder hver dag. Før var lastebilene tomme på vei hjem. Det er de ikke lenger. For nå har kjeden satt ut store søppelsekker på byggeplasser over hele landet. Når sekken er full, kan kundene enkelt gi beskjed via en app – og den lastebilen som er geografisk nærmest, stopper og tar med avfallet til nærmeste gjenvinningsstasjon.
− Foreløpig er den rettet mot proffen, men vi vurderer også en slik løsning for privatmarkedet. Dette er et miljøvennlig tiltak som forenkler hverdagen til kunden. Grunnen til at vi velger sekker, er at det er enkelt å flytte med kran opp på lastebilen. Alt i alt utnytter vi kapasiteten på en smart måte, forteller markedsdirektør for proff, Markus Sletten Berget.

Se flere bilder
Søppelsekk

Foto: Bygger'n

LØFTER MILJØSAKEN: Bygger'n setter ut søppelsekker på byggeplasser i Norge. Når sekken er full, kan kunden melde fra i en app – og den lastebilen som er nærmest, tar den med til nærmeste gjenvinningsstasjon. − Vi velger sekker fordi det er enkelt å flytte med kran opp på lastebilen, forteller markedsdirektør for proff, Markus Sletten Berget

Mer enn lave priser

Han understreker at det skal mer til enn bare å tilby gode priser.
− Kundene må også erfare at vi gjør tiltak som letter arbeidshverdagen. Slik at de kan bruke tid på det de tjener penger på. Vi skal være i bakgrunnen å gi støtte i alle ledd. Det skal være enkelt å bestille, vi skal levere effektivt og sørge for avfallshåndtering, sette ut verktøycontainere og alt hva som trengs. Vår avfalls-app er et stort skritt i retning av å digitalisere byggebransjen, mener han.
Bygger’n har også inngått avtale med Vartdal Plast om å gjenvinne isopor. De har, i likhet med alle E.A. Smiths avdelinger, underskrevet «Grønnvaskingplakaten», og er på hvileløs jakt etter nye tiltak som viser at vi tar klimaet på alvor.
− Vi ser også på sikt om det er mulig å bytte ut lastebilene våre med el-lastebiler. La oss håpe at fremtiden gjør dette mulig, sier Sletten Berget.

Se flere bilder
Markus S. Berget

Foto: Bygger'n

ALT FOR MILJØET: Markedsdirektør for proff, Markus Sletten Berget jakter hvileløst på klimavennlige løsninger. − Vi ser på sikt om det er mulig å bytte ut lastebilene våre med el-lastebiler. La oss håpe at fremtiden gjør dette mulig, sier han.

På hovedkontoret er det en liten gjeng med et godt driv som styrer. Her er en god miks av etablert ekspertise og nye krefter hvor alle tenker på utvikling, modernisering og fornyelse. Nå er også Bygger'n en del av IFI-familien. Det betyr at kjeden skal bli synlig i flere kanaler.
− Vi drar alle i samme retning og vi ser at også butikkene er med på notene. Det gir grunnlag for mange og store smil inn i 2021, sier kjededirektør Øyvind Eidem.

Se flere bilder
Byggeplass

Foto: Bygger'n

HEIER PÅ HÅNDVERKEREN: Markedsdirektør for proff, Markus Sletten Berget, mener det ikke er nok med bare lave priser. − Håndverkeren må også erfare at vi gjør tiltak som letter arbeidshverdagen. Slik at han kan bruke tid på det han tjener penger på. Vi vil være en støtte for kundene våre, sier han.

OM BYGGER'N

Bygger'n er en norsk byggevarekjede. Bygger'n-kjeden ble etablert i 1991 og eies av E.A. Smith AS. Kjedekontoret ligger i Trondheim og betjener omlag 100 butikker over hele landet. Mottoet til kjeden er «du kan stole på fagfolk». Bygger'n er en byggevarekjede som dekker et bredt spekteret av byggevarer, trelast, dører og vindu, kjøkken, bad, garderobe, verktøy, tak, gulv, hage. I tillegg fører mange i kjeden HIBA-hus, -hytte og -garasje.

Gode arbeidsforhold sikrer gode hjem
Bransjenytt

Gode arbeidsforhold sikrer gode hjem

Søndag 28. april markeres den internasjonale arbeidsmiljødagen. – Ved å prioritere mennesket gjennom hele prosessen, fra fabrikk til ferdig hjem, med gode arbeidsforhold og trygge produkter,...

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.