FM logoTil fargemagasinet.no AnnonseAnnonse
Fargemagasinet logo
E-magasin
Se flere bilder
bransjen-oyner-hap-i-horisonten

Foto: Chera Westman/ifi.no

Bransjen øyner håp i horisonten

Blant leverandørene til bygg- og interiørbransjen har utfordringene stått i kø de siste par årene, men flere begynner flere å skimte lyset der fremme. Allerede i 2023 fantes ordet «dyrtid» høyt oppe på kandidatlisten da Språkrådet kåret KI-generert til Årets ord. Begrepet er like fortsatt like aktuelt som festbrems for både privatpersoner, bedrifter og hele næringer.

ifi.no

ifi.no
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.

Annonse
Fargemagasinet.no annons

Fargemagasinet har spurt bransjens leverandører om hvilke utfordringer de har møtt på under 2024 og hva de tror de vil se i 2025.

Tarkett: Jobber smartere

Se flere bilder
mann i dress

Foto: Iver Valkvæ/ifi.no

TARKETT: Per Olaf Øxseth.

– 2024 har vært et utfordrende år, og selv om det ser ut til at vi kommer svært godt ut av dette året, så har vi vært nødt til å kutte kostnader gjennom nedbemanning, og ha et generelt stort kostnadsfokus. På tross av dette har volumet totalt sett økt betydelig, noe som krever at vi må jobbe smartere. Vi har vi satt ytterligere fokus på digital samhandling med kundene. Det har medført at vi nå får 1/3 av våre bestillinger over våre digitale løsninger. Vi har ikke minst hatt fokus på å ta godt vare på våre ansatte og legge til rette for dem på alle mulige måter. Det er fint å ha gode produkter, men grunnen til at vi lykkes er våre dyktige og motiverte ansatte.

Vi tror at 2025 og delvis 2026 også blir utfordrende år, så her gjelder det å jobbe på med å jobbe smartere, kostnadseffektivt, og viktigst av alt – ha et enormt sterkt fokus på kundene og hjelpe dem til å lykkes.

Per Olav Øxseth, Tarkett

Forbo: Sikre bærekraftig drift

Se flere bilder
mann i hvit t-skjorte

Foto: Chera Westman/ifi.no

FORBO: Torgeir Salvesen.

– Vi forventer at totalmarkedet i 2025 vil preges av nedgang, basert på prognoser fra Prognosesenteret. Det er ikke planlagt å gjøre noen ekstraordinære tiltak i 2025, siden prognoser tilsier bedring i markedet muligens allerede i slutten av 2025, kombinert med at ROT-markedet forventes å være stabilt. Svak norsk krone, kombinert med nasjonal lønnsvekst og inflasjon er naturlige faktorer som importører bør kompensere for gjennom tiltak for å sikre bærekraftig drift på sikt.

Torgeir Salvesen, Forbo

Golvabia: Styrke salgssiden

Se flere bilder
mann på messestand

Foto: Kristian Strandli Owren/ifi.no

GOLVABIA: Henrik Andersson.

– Vi i Golvabia har gjort et bra 2024 og har stor tro på at 2025 også skal bli et bra år. Vi har en plan for å vokse som vi jobber etter, og vi planlegger å styrke organisasjonen på salgssiden ytterligere.

Henrik Andersson, Golvabia

Intag: Lære opp og inspirere

Se flere bilder
dame i hvit genser smiler

Foto: ifi.no

INTAG: Jannicke Sveen.

– Utfordringene i 2024 har vært på to plan: mindre omsetning generelt ute i interiørbutikker og mindre igangsatte prosjekter. Vi har brukt tiden til å fortsette å lære opp og inspirere dem som er i butikk for å gi dem verktøy for å selge godt når de først har kunden i butikk. Det er viktig at forhandlere har god kunnskap og vet hvordan de skal selge opp og få til mersalg rundt de produktene de har. Dette vil også hjelpe dem i kampen mot utenlandske nettbutikker. Vi mener at det er viktig at sluttkundene møter mennesker med faktisk kunnskap og entusiasme når de først kommer i butikken, og vi forsøker å bidra. Vi har også utvidet porteføljen vår med aktuelle produkter tilpasset markedssituasjonen.

Vi har også jobbet mye med markedsføringen av produktene våre slik at det hjelper til å «dytte» privatkundene mot forhandlerne.

Jannicke Sveen, Intag

MLF: Fokus på rekruttering

Se flere bilder
dame i hvit mot hvit bakgrunn

Foto: MLF

MLF: Kari S. Wilsgård.

– Vi har jobbet jevnt og trutt med rekruttering til bransjen i år som tidligere år. Det er noe av det viktigste arbeidet vi driver med. Nytt av året er at vi har hatt en opplæringskonferanse sammen med Bygghåndverk Norge. Fokuset vårt der var på hvordan politikere, bransje, bedrift og opplæringskontor sammen skal rekruttere flere lærlinger og å få alle lærlingene til å bli og trives i bransjen.

Kari S. Wilsgård, MLF

Norfloor: Har nådd dalens bunn

Se flere bilder
mann i blå skjorte

Foto: Robert Walmann/ifi.no

NORFLOOR: Helge Aasen.

– Nedgangen har flatet ut. Det har vært dramatisk med start i 2022 og frem til innledningen av 2024. Nå ser vi at det fortsatt går litt ned, men nedgangen har flatet ut. I 2023 så vi en dramatisk nedgang i volum. Nå er vi nok inne i den berømte dalgangen. Det kan fortsatt være en del humper her, men vi tror at folk har vent seg til prisnivået, har fått et greit  lønnsoppgjør, og kanskje får et OK lønnsoppgjør i vår. Så vi venter oss en oppgang i Q2/Q3 i 2025.

Fliser er ikke et gjør-det-selv-prosjekt. Håndverkeren er avhengig av forbrukeren, og forbrukeren er avhengig av håndverkeren. Blant annet fordi det stilles strenge krav til membran på baderom. Å legges store fliser er heller ikke noe man gjør selv.

Situasjonen ser mer brokete ut på prosjektsiden, men ROT-sektoren i næringsbygg begynner å se positiv ut med en del aktivitet.

Helge Aasen, Norfloor

Polyflor: Mange om beinet

Se flere bilder
mann i grå dress ved havet

Foto: Emma Wold/ifi.no

POLYFLOR: Rune Bjørnstad.

– Vi tror 2025 blir et fortsatt utfordrende år for overflatebransjen. Vi mener nå at markedet har snudd og at det blir bedre tider i byggenæringen, men at det tar tid før overflatene skal inn i byggene som nå er i oppstartsfasen. Av denne grunn tror vi mesteparten av 2025 blir tøft i forhold til volumer. Det er fortsatt mange prosjekter under oppføring, men konkurransen er tøffere enn normalt da det er mange som konkurrerer om de samme prosjektene der ute. Som produsent/leverandør er det et overordnet fokus hos oss å passe på «pengene», det vil si kontroll på kostnader, kreditten til kunder og ikke minst være mest mulig effektiv i alle våre arbeidsprosesser.

Rune Bjørnstad, Polyflor

Gjøco: Svak vekst

Se flere bilder
mann ved maling

Foto: Bjørg Owren/ifi.no

GJØCO: Eivind Eriksen.

– For oss har de to siste årene vært bra med god vekst, og vi ser for oss en noe flatere utvikling, men ser allikevel for oss litt vekst også i 2025.

Eivind Eriksen, Gjøco

Bjelin: Mer markedsføring

Se flere bilder
mann i dress med parkett i bakgrunnene

Foto: Bjelin

BJELIN: Simen Torstensen,

– Vi har jo tilbudt en bredere kolleksjon for å treffe flere. I stedet for å levere kun medium- og high-end, så tilbyr vi produkter i den lavere delen av skalaen. Vi har også økt synligheten vår i SoMe og digitale flater, ja til og med trykte medier. Færre handler, derfor må vi treffe dem som skal ut å handle, som gjør det lettere å konvertere dette til salg. Jeg tror vi har jobbet litt annerledes enn andre, vi har rekruttert. Det begynte to nye ansatte i fjor, én til i år, og enda én starter i februar neste år.

Simen Torstensen, Bjelin

Bjelin med ny region-KAM
Nytt om navn

Bjelin med ny region-KAM

Morten H. Jensen er ny KAM for Bjelin i region Midt- og Nord-Norge. Han kommer fra stein- og keramikkbransjen, nå senest fra stillingen som Area Manager Norway hos den italienske...

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.