Bli med Flügger på fargekurs
− De mest omtenksomme sjeler er de som elsker farger mest, skrev John Ruskin en gang på 1800-tallet. For Flügger handler det om å gi kundene omtanke gjennom gode råd. Derfor er de på fargekurs!
Robert Walmann/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
BransjenyttHei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Butikkansatte fra Flügger farve har funnet veien til Inkognitogata i Oslo, et steinkast unna Slottet. De kommer fra hele landet for å lære mer om faget de elsker. Ved tavlen står fargeekspert og daglig leder for Unilon Interiørarkitekter, Nancy Sporsheim. Hun forklarer blant annet hvordan vi kan skille mellom de ulike undertonene som finnes i nøytrale farger. Deltagerne spør og graver. Sporsheim svarer. Det deles ut oppgaver og praktisk trening. Fargelære er gøy.
FARGESPESIALIST: Nancy Sporsheim er interiørdesigner og Skandinavias eneste sertifiserte True Colour Expert. Hun utdanner fargekonsulenter over hele landet. I dag har hun Flügger farve på besøk.
Tryggere hverdag
− Ja, det er gøy og veldig lærerikt. Jeg har lært masse allerede. Her får vi påfyll av faglig kompetanse som er nyttig å ha i møte med kunden. Dette kurset gjør meg tryggere i hverdagen, forteller Rigmor Kristiansen fra Flügger Asker.
− Det er innenfor de nøytrale fargene at de fleste bommer og gjør feil. Innenfor fargen beige for eksempel, så kan man sette sammen beige farger som ikke passer helt sammen. Da kan man oppleve at det er noe i rommet som ikke fungerer, uten å helt vite hva. Så jeg lærer kursdeltagerne å kjenne til forskjellene, slik at de kan gi gode, faglige og velbegrunnede råd til sine kunder, forteller Nancy Sporsheim.
Forum for Gulvbransjen slår et slag for risseverktøy og avtrekksprøve
FARGERIKE FOLK: Flügger-ansatte drilles til å bli bedre rådgivere for kundene i butikk. Sånt er til å smile av. (F.V. Mina Akhtar/Flügger farve Grünerløkka, Jorunn Erga/Flügger farve Stavanger, Karin Hetland/ Flügger farve Bekkestua, Marta Aurelia Marciniak/Flügger farve Råholt, Kristine Ervik/ Flügger farve Ensjø og Rigmor Kristiansen/Flügger farve Asker.)
True Colour Expert
Hun er den eneste i Skandinavia som er sertifisert True Colour Expert fra USA.
− Jeg dro til USA for å lære systemet og har lagt dette til rette for norske forhold. Jeg har også tatt inn NCS i dette, slik at man kan bruke det som en støtte, sier hun. Sporsheim forteller at et typisk spørsmål fra kursdeltagerne er hvordan de kan være sikre på at de gir gode nok råd til kundene.
− Det enkle svaret er at du må stille gode spørsmål. Du må ha kunden med på reisen, for det er kundens hjem og ikke ditt. Du må også vite hvilke farger som passer sammen og hvorfor de passer sammen, og hvilke farger som ikke passer sammen, sier hun.
Forleng utesesongen
ALT FOR KUNDEN: Det gjelder å vite hva man snakker om når kundene spør om farger. – Hemmeligheten er å bli kjent med kunden. Stil gode spørsmål, sier Nancy Sporsheim
Helt blank på fargefavoritter
Kommer det kunder inn i butikken som ikke aner hva slags farger de liker, har Sporsheim et par gode tips for å lokke frem favorittene.
− Still spørsmålet om de liker det lyst eller mørkt. Har kunden en fornemmelse av dette, så start der. Det neste du spør om er om kunden liker varme farger som rødt, oransje eller gult. Eller kalde farger som er typisk lilla, blått og grønt. Hva liker kunden best? Veldig mange nordmenn liker for eksempel blått. Så hemmeligheten er å spørre og forstå kunden, sier hun.
Se filmen fra NM i overflateteknikk og bransjeområdet på Bygg Reis Deg
VIL VÆRE BEST I KLASSEN: – Flügger er min største kunde, og de mener alvor når de sier at de skal være best på rådgivning i butikk, sier kursholder Nancy Sporsheim.
Farger for fagfolk
Sporsheims populære fargekurs er et intensivkurs for folk som allerede kan en del om farger.
− Dette kurset skulle normalt vart i 5 hele dager, men vi har presset det ned til 3 smekkfulle dager. Det blir mange dypdykk, og vi går grundig til verks her, forteller hun.
Det synes Mina Akhtar fra Flügger farve på Grünerløkka er helt topp.
− Vi får blant annet gode innspill på det å sette ord på ting vi allerede kan. Det gir oss en større språkrikdom innenfor fargefeltet, slik at det blir enklere å forklare til kunden. Vi får også mange nyttige verktøy her som gjør hverdagene enklere i butikken, sier hun.
Rørkjøp vil gjøre rørleggerens hverdag enklere
FULL NOTATBLOKK: Rigmor Kristiansen fra Flügger farve Asker noterer så blekket spruter. − Det jeg lærer her gjør meg tryggere i jobben min, sier hun.
Kortreiste farger best til fasader
Bonusprogram på eksport
Flügger gir over en halv million til frivillige organisasjoner
Nissens verksted finnes i faghandelen
Har du hørt om Ingeborg-Nettverket?
Slitesterk og vaskbar maling
IFIs årskonferanse: trend, AI og faglig flid
Medio september var over 60 lederskikkelser fra overflatebransjen samlet på Støtvig Hotel for IFIs årlige årskonferanse. Konferansen gir verdifulle muligheter for kunnskapsutveksling...
Store forskjeller mellom gulvtypene
Det er ingen tvil – det er utfordrende tider, også for gulvaktørene. De innrapporterte tallene for første halvår i 2024 viser en nedgang for gulvmarkedet totalt på 3,8 prosent, sammenlignet...
Fra minimalisme til maksimalisme: interiørtrender for 2024/2025
For høsten 2024 og vinteren 2025 skimter vi et spennende skifte. Selv om mange fortsatt velger den trygge paletten som beige, hvitt og grått, begynner en ny æra å ta form. Vi er i en...
Sunnere inneklima med støvfanger på gulvet
Teppeflisene Desso Airmaster fra Tarkett har kommet i nye fargepaletter, og med en ny EcoBase-bakside der en petroleumbasert komponent er erstattet med en biobasert. Airmaster veves...
Mal glitrende sølvkorn på veggen
Med Glittery kan du male ren magi på veggen. Glittery er en transparent gel som inneholder bittesmå sølvkorn. Disse gir en unik effekt, nesten som en stjernehimmel og du kan selv...
Setter farge på hagen
I et lokale i Tønsberg har SoMe Garden vokst frem. Her møtes kreative hoder i et åpent kontorlandskap, en såkalt creative hub, med det de skulle trenge av studio for å fullføre prosjektene...