BerryAlloc sikter på Europa
Det koker i industrilokalene til BerryAlloc i Lyngdal. «Alle» vil ha norsk høytrykkslaminat fra bedriften som snart er 70 år. Nå vil de satse på større markeder.
Robert Walmann/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Han har all grunn til å smile. Administrerende direktør i BerryAlloc, Trygve Bernt Martinsen, har bygget et arbeidslag i verdensklasse. De om lag 200 ansatte her jobber dag og natt for å skrive nye eventyr i norsk industrihistorie.
Deco Systems lister seg inn på historisk hotell
VIL VOKSE: − Vi er store i Norden. Nå vil vi også satse i nye markeder i Europa, sier administrerende direktør I BerryAlloc, Trygve Bernt Martinsen.
Satser mot nye markeder
I 2020 passerte BerryAlloc i Lyngdal 1 milliard kroner i omsetning. Nye mål er satt og verdenskartet er utvidet. For det er ikke bare i Norden selskapet skal være store.
− Vi vil bygge videre på suksessen vi har i Norge og Danmark og forsterke innsatsen i nye markeder i Europa, sier Martinsen som konstaterer at kapasiteten i Lyngdal for lengst er sprengt. Produksjonen går døgnet rundt.
− Derfor har vi nye investeringsplaner for å øke kapasiteten, forteller han.
KLAR FOR VERDEN: Nye laminatgulv- og panelvegger til kjøkken og bad er ferdig - og klar for et liv ute i den store verden. BerryAlloc er store i Norden. Nå vil de bruke suksessen til å vinne nye markeder i Europa.
Jobber i takt
Enda flere maskiner må altså jobbe i takt for å møte etterspørselen etter de berømte gulv- og veggproduktene som strømmer ut av lokalene i den lille sørlandsbyen. Bare innenfor høytrykkslaminatkolleksjonen (Grand Avenue, Grand Majestic og Original) er det hele 74 ulike dekorer å velge blant.
– Vårt fortrinn er at vi leverer produkter som holder høy kvalitet, og som har unike produktegenskaper sammenlignet med andre laminatgulv og gulvprodukter. Dette er også årsaken til at vi er konkurransedyktige, både i det nordiske markedet og i andre land, sier Martinsen.
KRAFTPAPIR: Maskinene går døgnet rundt hos BerryAlloc i Lyngdal. Her impregneres kraftpapir til bruk på deres berømte høytrykkslaminatgulv.
Synlig gjennom IFI
Alloc-fabrikken i Lyngdal er eid av det belgiske konsernet Beaulieu International Group (B.I.G). Lyngdalsbedriften inngår i forretningsområdet «Hardflooring» eller BerryAlloc som er merkenavnet for produktene. BerryAlloc har nå også blitt en del av IFI. Det betyr at de blir med i arbeidet som foregår i Forum for gulvbransjen og premissleverandør for IFIs arbeid på linje med deres bransjekolleger.
LYNGDALS STØRSTE: BerryAlloc er Lyngdals største arbeidsgiver. Opprinnelig lå det en hanskefabrikk på området der BerryAlloc har sin fabrikk i dag. Nå er den anerkjente laminatgulvprodusenten en del av IFI.
Verdens sterkeste
Daniel Urvalek er produkt- og marketingansvarlig. Han trekker frem den nye kolleksjonen «Grand Majestic» som et av selskapets flaggskip. Høytrykkslaminatet som produseres i Lyngdal har tatt verdensmarkedet med storm.
– Det er fordi ingen andre i markedet kan tilby noe tilsvarende. Dette gulvet representerer den siste utviklingen innen teknologien til BerryAlloc’s høytrykkslaminat. Kolleksjonen kommer i ulike design og med åtte ulike dekorer fra lys til mørk eik. Bordene er 30 centimeter brede og 240 centimeter lange. I tillegg til størrelsen er dette verdens sterkeste laminatgulv i sin klasse. Kall det gjerne laminatgulvenes «Rolls Royce». Det monteres enkelt med vår egenutviklede aluminiumslås med klikk, sier han.
ROLLS ROYCE: Daniel Urvalek er produkt- og markedsansvarlig. Han mener deres høytrykkslaminat «Grand Majestic» er laminatets «Rolls Royce». − Det er det sterkeste gulvet på markedet, sier han.
Full fart i fabrikken
Urvalek sender Fargemagasinet ned i selve fabrikken. På 30.000 kvadratmeter jobber maskiner og folk i høygir. Gaffeltrucker suser rundt, og enorme ruller med papir, dekor og råstoff er hele tiden i bevegelse. Det kappes, limes, presses, påføres låser og sjekkes.
FULL KONTROLL: Ingenting slipper ut av fabrikken før det er foretatt en manuell kontroll. I dag er det produksjonskontroll på laminatgulvkolleksjonen «Grand Avenue».
Tjukt og godt
Fargemagasinets guide Stian Litland forteller at deres høytrykkslaminat produseres med to lag kraftpapir mellom selve dekorpapiret og kjernen.
– Vi produserer laminatet i én prosess, og limer det deretter på kjernen. Dette laminatet er også nesten en halv millimeter tykkere enn tradisjonelt laminat. Det gjør vårt laminat til det sterkeste laminatet. Det tåler mer i forhold til slagfasthet, ripebestandighet og stabilitet, sier han.
LAMINATGUIDE: Stian Litland er avdelingsleder for laminatpressing. Han loser Fargemagasinet trygt igjennom fabrikken. – Våre gulv tåler mer i forhold til slagfasthet, ripebestandighet og stabilitet, sier han.
Kontroll på kvalitet
I en av maskinene er det impregnering som pågår. Alt flyter sømløst. Der en maskin slutter, overtar en annen. Alt kyndig overvåket av menn og kvinner. Hos BerryAlloc er ellers kvinneandelen på over 30 prosent. I enden av produksjonslinjene kommer det ferdig pakket gulv klar for levering til hele verden. Men ingenting slipper igjennom før det kontrolleres manuelt. Med fem millioner kvadratmeter gulv i året, blir det mange kontroller.
– Berry Alloc ble etablert i 1952. Jeg tror det kan være til inspirasjon for andre at vi lykkes med vår industrivirksomhet her i lille Lyngdal, sier Daniel Urvalek.
OVER 30 PROSENT: Hos BerryAlloc er kvinneandelen på over 30 prosent. I fabrikken jobber det om lag 200 menn og kvinner i alle aldre.
VENTER PÅ TUR: Her er stabler med impregnert kraftpapir klart til videre bearbeiding
SER UT SOM TRE: Overflaten på høytrykkslaminatet til BerryAlloc ser ut som ekte treverk.
Gulv på fagmesse for arkitekter
Bjelin ønsker å posisjonere seg i Norge
Norvigroup lager god søvn på norsk jord
Etter 130 år med lim satser Bostik grønnere og bredere
Her er de mest leste sakene fra Fargemagasinet i 2021
Typisk norsk fra undergulv til tak
Grønne nyanser leder vei i 2025
Fargerike har kåret den grønne fargen Vårblad til Årets farge for 2025. – Vårblad er en grønn tone med en allsidighet som gjør den til et naturlig midtpunkt i ethvert rom, skriver Fargerike...
Oslo-malere skal sykle til jobb
Hvem trenger firmabil når arbeidsdagen tilbringes midt i byen? Det var spørsmålet Oslos ordfører Anne Lindboe stilte ved åpningen av en ny, sentrumsnær håndverkerbase. Med Green Hub,...
Forestia setter Svanen-merket på sponplater
Sponplateprodusenten Forestia kan nå sette Svanen-merket på 16 produkter i Norge. Sertifiseringen gir bedriften et effektivt verktøy overfor forbrukere og profesjonelle innkjøpere som...
IFI søker ny leder og nettverksbygger
Styret i IFI er nå på jakt etter en etterfølger til Kristian Strandli Owren som de seneste elleve årene har ledet bransje- og medlemsorganisasjonen gjennom store forandringer. – Vi...
Ny teknisk sjef i Boen
Bjørn Cato Løver er ny teknisk sjef for Skandinavia hos parkettprodusenten Boen. Løver startet i stillingen i november, og tok da over etter Rune Haugen som mange i bransjen har hatt...
Håndverk og fagkunnskap i sentrum for nytt samarbeid
Fargerike og Floriss innleder et nytt samarbeid med mål om å inspirere til å skape vakre hjem. Med fokus på estetikk og trivsel inviterer de kundene til nye opplevelser i butikker og...