BAU 2023: Byggebransjen er tilbake
Etter fire års fravær var endelig BAU-messen i München tilbake for fullt. På messen ble det vist frem de nyeste trendene innen arkitektur, byggematerialer og byggesystemer. En rød tråd gjennom årets messe var miljø og bærekraft.
Iver Valkvæ/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
BAU-messen er en av verdens største messer, og en viktig møteplass for byggenæringen. Etter flere års fravær grunnet pandemi var den i år endelig tilbake. I løpet av messens seks dager var det over 190 000 besøkende i de store hallene i München, og 2260 utstillere fra 49 ulike land.
Bærekraft
Som på de aller fleste andre messer så langt i år, var også bærekraft sentralt på årets BAU-messe. Mange av utstillerne viste frem sine mest miljøvennlige og bærekraftige byggematerialer og -løsninger. Solceller var å finne over alt, og alternativer til vanlig isolasjon i ulike materialer var også populært. Disse skal føre til bedre energieffektivisering hus og storbygg.
RESTART: På standen til Tarkett viste de blant annet frem materialgjenvinning-programmet Restart.
Nytt spennende gulvteppe
Object Carpet hadde en stor stand på årets messe. I Norge er det Polyflor som fører produktene. De viste blant annet frem nyheten «NEOO», en teppeflis laget av kun ett materiale. Teppeflisen har Object Carpet utviklet i lag med sin nederlandske samarbeidspartner Niaga. De håper de kan inspirere andre produsenter til å tenke enda mer bærekraftig, ved å være transparente om produktene og produksjonen sin.
– Teppet er laget av polyester som gjør at det lett kan gjenbrukes. Da blir teppet separert, smeltet, og kvernet opp slik det kan brukes på nytt og på nytt uten å miste kvalitet, sier Rune Bjørnstad, daglig leder hos Polyflor.
NEOO: Object Carpet har i lag med sin samarbeidspartner Niaga utviklet «NEOO», en teppeflis laget av kun ett materiale. Her med Rune Bjørnstad, daglig leder hos Polyflor. Polyflor fører produkter fra Object Carpet i Norge.
Gulv med fargekoder
Også til stede på messen var Berry Alloc som blant annet viste frem «Harmony Lab», et verktøy som skal hjelpe forbrukeren med å finne et gulv som komplimenterer fargene til interiøret. Er fargen på interiøret allerede valgt kan «Harmony Lab» hjelpe med å finne et gulv i riktig farge. Er gulvet bestemt, gir den også anbefalinger til farger på interiøret.
– For å lage dette verktøyet har vi brukt NCS sine farger. Vi ser at «Harmony Lab» har blitt viktig for selgeren i butikk. Det gjør det enklere for dem å komme med konkrete råd og anbefalinger om hvile farger som passer sammen, sier Paul Petter Jensen i Berry Alloc.
FARGEKODER: Berry Alloc viste frem «Harmony Lab», et verktøy som skal hjelpe forbrukeren med å finne et gulv som komplimenterer fargene til interiøret. Her med Paul Petter Jensen og Jan Lien.
Bærekraft med kork
Korkgulvprodusenten Amorin viste frem ulike gulv av kork i fine farger. De kunne fortelle at de jobber mot å få all PVC ut av deres produksjon, med et mål om å være PVC-frie innen 2025.
– Det som er fint med disse gulvene er at vi bruker kork som er til overs fra produksjon av vinkorker. Det er god bærekraft i å utnytte alt av ressurser barken fra treet korkeik gir, sier Bruno Mendez.
– Vi jobber også med å fremstille et gulv som er laget av sukkerrør og kork fra bambus. Det gjør at det blir enklere å bruke om materialene til ny produksjon, sier han.
KORK: Korkgulvprodusenten Amorin viste frem ulike gulv av kork i fine farge. Amorin jobber for å fjerne all PVC fra deres produksjon innen 2025. Her med Goncalo Marques og Bruno Mendez.
Enda bredere fiskeben
Parkettprodusenten Boen, som er en del av The Bauwerk Group, presenterte sitt brede utvalg av tregulv i alle farger og stiler, men det var formatet fiskeben som sto i fokus. Tendensen er klar; folk vil ha bredere gulvplank, det gjelder også parkett i fiskeben.
– Vi ser at etterspørselen av enda bredere gulvplank er stort. Senere i år lanserer vi fiskebensparketten «Castle» i 209 millimeter bredde, og i flere fargevarianter, sier Christian Kvarnes hos Boen i Norge.
BRED FISKEBEN: Tendensen er klar; – Folk vil ha bredere gulvplank, det gjelder også parkett i fiskeben, sier Christian Kvarnes hos Boen.
MONOCOAT: På standen til Osmo ble det det demonstrert påføring av produktet «2K Holz». Et produkt som passer godt til trapper og møbler, grunnet høy toleranse mot slitasje.
VR: På standen til Sika kunne du prøve VR og teste ulike maskiner. Det var høy underholdningsfaktor da stolen roterte 360 grader.
STOR: Mapei var på plass med en storslått stand på årets messe. De viste frem flere nyheter for de fremmøtte.
GULV: Interface og Nora var på plass for å vise frem sin nyhet "Norament 926 Pado", et gummugulv med Terrazzo utseende.
Se flere bilder fra årets BAU-messe i bildekarusellen øverst.
Finansministeren har talt: Nedover er oppover i denne sammenhengen
Torsdag 30. november inviterte IFI – Informasjonskontoret for farge og interiør til frokostmøte med finansminister Trygve Slagsvold Vedum som hovedtaler. Med tittelen «Mørk adventstid...
IFI Trendforum definerte interiørtrendene for 2024
IFI samlet bransjen til Trendforum under Bygg Reis Deg. Etter trendforedrag med IFIs kreative leder, var deltakerne klare for å sette sammen moodboards i grupper. Å lage moodboard er...
Kombinert masse for fug og lim
Combi Tack 547 fra Dana Lim er et kraftig og elastisk produkt som kombinerer fugemasse og lim, og som passer for montering, fuging og tetting både inne og ute. Godkjent for våtrom,...
Kreative gulv med kombinasjoner av teppefliser
Den nye Desso Essence Elements-familien inneholder tre harmoniske design: Pure, Roots og Traces. Sammen muliggjør de uttrykksfulle interiører med moderne farger, myk taktilitet og...
Resirkulert ull i muldvarpsfarge fra Halvor Bakke
I samarbeid med Norvigroup Norsk Dun har Halvor Bakke skapt et unikt ullprogram som utvider soveromskolleksjonen Bedtime Story. Produktene har fått navn etter den populære skidestinasjonen...
Markedssjef hos Norvigroup Norsk Dun
Hege Løvnæseth har startet som markedssjef hos Norvigroup Norsk Dun på Mysen. Hege har vært ansatt i selskapet siden 2021 og har jobbet med webbutikkene og SoMe for Norge og Sverige....