Bærekraft som ryggmargsrefleks
Miljø og bærekraft har vært sentralt i mitt arbeid i IFI siden jeg ble ansatt i 2001. Gro Harlem Brundtland, kjent for å ha definert begrepet bærekraft, sa også at det er typisk norsk å være god. Og jeg vil påstå at vi i bransjen er veldig gode på å kommunisere våre budskap om temaet. Men hva betyr egentlig bærekraft?
Kristian Strandli Owren/ifi.no
Publisert
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
Meninger og kommentarerSom bondesønn kan jeg illustrere det med et generasjonsskifte på en gård: Bønder ønsker å overlate gården i bedre stand til neste generasjon. Dette er essensen av bærekraft: vi skal etterlate noe som er bedre enn det vi mottok.
Et stort problem i dag er grønnvasking, hvor selskaper fremstiller seg som mer miljøvennlige enn de egentlig er. Vi må være kritiske til om tiltakene virkelig er bærekraftige eller bare markedsføringsstunt. Det som var ok budskapsformidling tidligere har nå fått skjerpede krav og du som markedsfører må kunne dokumentere dine grønne påstander. Dette gjør det også enklere for oss som kommunikatører og påvirkere. For nå må vi vite mer om det vi bringer videre av informasjon, og om det faktisk er «sant».
Miljødata blir viktigere
MILJØDATA: Bransjen vår har vært tidlig ute med EPD-er og miljødata. Tall som gjør det enklere for deg som beskriver nye prosjekter og som gjør valg enklere når beslutninger skal tas.
Vi må også forstå miljøregnskap i praksis. Dette kan være forvirrende, men det er avgjørende for å ta ansvar og bidra til bærekraftig utvikling. Informasjon om bærekraft kan virke overveldende, men vi må skille substans fra svada. Gode foredrag må følges opp med reelle tiltak.
Det er mange som ønsker å ta del i bærekraftarbeidet til et selskap, og mange spennende tjenester dukker opp. Kunstig intelligens kan bidra til å lette arbeidet for mange, for mye av bærekraftarbeidet handler i første omgang av kartlegging. Bransjen vår har vært tidlig ute med EPD-er og miljødata. Tall som gjør det enklere for deg som beskriver nye prosjekter og som gjør valg enklere når beslutninger skal tas.
Jeg har nylig deltatt på en serie foredrag om grønn vekst holdt av Skåppå/Sophia Steria. Sammen med produksjonsbedrifter har vi fått mer kunnskap om miljøregnskap og ikke minst sammenhengen mellom CO2 og omsatt krone i en virksomhet. Dette er matematikk. Det er det samlede CO2-fotavtrykket vårt som avgjør, slik at vekst og bærekraft hører sammen. Det er de som klarer å redusere og presentere løsninger som gir lavere CO2/kg pr krone enn konkurrenten, som blir de kommende bransjevinnerne.
Bærekraft med oppussing
Noen vil kanskje mene at dette høres for enkelt ut, men som virksomhet må en starte med det en har kontroll på.
Overflatebransjen verner om verdier gjennom å bevare og forbedre overflater på bygg. Dette er et solid utgangspunkt for bærekraft. Ved å fokusere på renovering og vedlikehold reduserer vi behovet for nye ressurser og minimerer avfall, noe som er avgjørende i kampen for en mer bærekraftig fremtid.
I vår egen industri må vi spørre oss selv om vi virkelig er bærekraftige eller bare presenterer oss slik. Bærekraft må bli en ryggmargsrefleks, en naturlig del av vårdaglige drift og langsiktige strategier. Det er først da vi kan overlevere en verden til neste generasjon som er bedre enn den vi mottok.
Smarte valg i usikre tider
Tør å skille deg ut!
Hvordan påvirker statsbudsjettet for 2025 oppussingsiveren?
Om å komme seg igjennom vinteren
Renter, inflasjon og overflater – en høst med utfordringer og muligheter.
Hvordan blir været?
Ny leder i IFI!
Vi har gleden av å ønske Helge Bod Vangen velkommen som ny administrerende direktør i IFI!
IFI lanserer bransjestatistikk
IFI er i ferd med å lansere et interaktivt dashbord som gir medlemsbedriftene verdifull innsikt i markedsutvikling og økonomiske indikatorer. Verktøyet hjelper beslutningstakere til...
Holdbarhet: Dette er hva kundene vil ha til utendørsjobben
Farge-, interiør- og byggevarehandelen kappes om 550 000 kunder som planlegger utendørs oppussing og vedlikehold i vår og i sommer. Å male er det vanligste prosjektet, og for mange...
Trommetakt og topp stemning på Kulørs kjedetreff!
Latter, jubel og tromming på bordene – stemningen var på topp da Kulør samlet butikker og leverandører til kjedetreff 19.-20. mars. ved Gardermoen. Etter to dager med inspirasjon, workshops...
Klikkbare gulvlister
Pergos nye klikkbare gulvlister er laget med et mål for øyet, nemlig å gjøre monteringen enklere og finishen sømløs. Den egenutviklede Uniclic-system gjør installasjonen av gulvlister...
Innovativt design og bærekraftige løsninger for morgendagens interiør
Forbo Flooring har nylig relansert og utvidet de populære kolleksjonene Sarlon, Modul'Up og Eternal. Disse nyhetene kombinerer innovativ teknologi med dagens farge- og interiørtrender,...