Fargemagasinet logo
E-magasin Om oss
Se flere bilder
Louise-Byg-Kongsholm-FotoIverValkvæIFIno.jpg

Foto: Iver Valkvæ/ifi.no

«Bærekraft er business»

Bedrifter kan tjene mye på være grønne og bæredyktige – hvis de unngår å oppfattes som å drive med grønnvasking. Louise Byg Kongsholm viste på IFIs årskonferanse at forbrukeren gjerne vil ta bæredyktige valg, men det skal ikke koste noe.

Chera Westman/ifi.no

Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.

Kategorier

Miljø
Dele

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Trendforsker Louise Byg Kongsholm fra danske pej gruppen sa i sitt foredrag under IFIs årskonferanse at:

–  Bærekraft er business. Det er også fremtidens hygienefaktor, konstaterte hun og delte noen råd om hvordan bedrifter kan kommunisere sine gode innsatser – uten å gå i «greenwashing-fella»: 

  • Skriv kun det som du kan dokumentere som er basert på fakta
  • Unngå generelle, abstrakte og upresise utsagn
  • Vær konkret, tydelig og presis
  • Sørg for at det du sier ikke gir opphav til spørsmål, men gir svar og klarhet
  • Sørg for at dokumentasjonen er upartisk og levert fra en anerkjent kilde

Vi vil godt

Under pandemien var helse og økonomi det som bekymret folk mest. Nå er det økonomi og klima som bekymrer mer. Ifølge en dansk undersøkelse mener majoriteten at det er nødvendig å endre måten vi lever på for å håndtere klimautfordringen. Samtidig er det pengepungen som styrer hvordan vi agerer.

– Vi ønsker å leve mer bæredyktig for å bedre fremtidsutsiktene for våre barn og barnebarn. Å gjøre noe godt for kloden får oss til å føle oss bedre – samtidig som vi kan spare penger på det, sa hun.

– Dette er ikke noe som går over. Bærekraft blir med videre, vi kommer aldri i mål, sa hun. 

Se flere bilder
Louise Byg Kongsholm, pej

Foto: Chera Westman/ifi.no

BEKYMRINGER: Før pandemien bekymret vi oss mest for klima, økonomi og helse. Under pandemien inntok helse førsteplassen før økonomi og klima. Nå i etterkant er det i hovedsak økonomi som forårsaker bekymringer, med klima på en andreplass, fortalte Louise Byg Kongsholm. 

Bærekraft selger

Noen bedrifter har lyktes bedre enn andre med å markedsføre bæredyktige produkter. Louise Byg Kongsholm trakk frem Unilever som eksempel. I 2021 etablerte selskapet en serie bæredyktige varemerker, som nå har vokst 69 prosent raskere enn de øvrige varemerkene, og som står for 75 prosent av omsetningen. 

Mer informasjon
Les mer
TRE BEKYMRINGER PÅ TOPP:
  • Før pandemien bekymret vi oss mest for klima, økonomi og helse.
  • Under pandemien inntok helse førsteplassen før økonomi og klima.
  • Nå i etterkant er det i hovedsak økonomi som forårsaker bekymringer, med klima på en andreplass. 
Gulvretur gir oppdrag til OTG
Bransjenytt

Gulvretur gir oppdrag til OTG

For en av Norges største gulvleggerbedrifter er måten de håndterer avkapp på et salgsargument i anbudskonkurranser. – Jeg er sikker på at vi har fått store prosjekter takket være at...

Trener til NM - møt utøverne
Håndverk

Trener til NM - møt utøverne

Under Bygg Reis Deg i NOVA Spektrum i høst skal det arrangeres norgesmesterskap i overflateteknikk. Forrige uke var det treningssamling i Jotuns lokaler i Sandefjord. Vi tok turen for...

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.