Fargemagasinet logo
Se flere bilder
Louise-Byg-Kongsholm-FotoIverValkvæIFIno.jpg

Foto: Iver Valkvæ/ifi.no

«Bærekraft er business»

Bedrifter kan tjene mye på være grønne og bæredyktige – hvis de unngår å oppfattes som å drive med grønnvasking. Louise Byg Kongsholm viste på IFIs årskonferanse at forbrukeren gjerne vil ta bæredyktige valg, men det skal ikke koste noe.

Chera Westman/ifi.no

Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.

Kategorier

Miljø
Dele

Trendforsker Louise Byg Kongsholm fra danske pej gruppen sa i sitt foredrag under IFIs årskonferanse at:

–  Bærekraft er business. Det er også fremtidens hygienefaktor, konstaterte hun og delte noen råd om hvordan bedrifter kan kommunisere sine gode innsatser – uten å gå i «greenwashing-fella»: 

  • Skriv kun det som du kan dokumentere som er basert på fakta
  • Unngå generelle, abstrakte og upresise utsagn
  • Vær konkret, tydelig og presis
  • Sørg for at det du sier ikke gir opphav til spørsmål, men gir svar og klarhet
  • Sørg for at dokumentasjonen er upartisk og levert fra en anerkjent kilde

Vi vil godt

Under pandemien var helse og økonomi det som bekymret folk mest. Nå er det økonomi og klima som bekymrer mer. Ifølge en dansk undersøkelse mener majoriteten at det er nødvendig å endre måten vi lever på for å håndtere klimautfordringen. Samtidig er det pengepungen som styrer hvordan vi agerer.

– Vi ønsker å leve mer bæredyktig for å bedre fremtidsutsiktene for våre barn og barnebarn. Å gjøre noe godt for kloden får oss til å føle oss bedre – samtidig som vi kan spare penger på det, sa hun.

– Dette er ikke noe som går over. Bærekraft blir med videre, vi kommer aldri i mål, sa hun. 

Se flere bilder
Louise Byg Kongsholm, pej

Foto: Chera Westman/ifi.no

BEKYMRINGER: Før pandemien bekymret vi oss mest for klima, økonomi og helse. Under pandemien inntok helse førsteplassen før økonomi og klima. Nå i etterkant er det i hovedsak økonomi som forårsaker bekymringer, med klima på en andreplass, fortalte Louise Byg Kongsholm. 

Bærekraft selger

Noen bedrifter har lyktes bedre enn andre med å markedsføre bæredyktige produkter. Louise Byg Kongsholm trakk frem Unilever som eksempel. I 2021 etablerte selskapet en serie bæredyktige varemerker, som nå har vokst 69 prosent raskere enn de øvrige varemerkene, og som står for 75 prosent av omsetningen. 

Mer informasjon
Les mer
TRE BEKYMRINGER PÅ TOPP:
  • Før pandemien bekymret vi oss mest for klima, økonomi og helse.
  • Under pandemien inntok helse førsteplassen før økonomi og klima.
  • Nå i etterkant er det i hovedsak økonomi som forårsaker bekymringer, med klima på en andreplass. 
Jordan vet hvordan
Bransjenytt

Jordan vet hvordan

I samarbeid med Jernia, Fargerike, Obs Bygg og Montér, har Jordan kommet opp med Jordan-initiativet. Det har som formål å gi noe tilbake til samfunnet ved å pusse opp et verdig lokale...

Lekne vegger
Produktaktuelt

Lekne vegger

Med maksimalisme, farger, planter og dyr i skjønn forening, er Omexcos tapetkolleksjon, Birds of paradise, en måte å booste humøret på og drømme seg bort til paradis. Her kan interiøret...

Ti år med naturlige produkter
Bransjenytt

Ti år med naturlige produkter

10. mai feiret Miljømal AS tiårsjubileum med markedsdag utenfor butikken på Vålerenga i Oslo. De største leverandørene satte opp stands i bakgården for å demonstrere produkter beregnet...

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.