«Bærekraft er business»
Bedrifter kan tjene mye på være grønne og bæredyktige – hvis de unngår å oppfattes som å drive med grønnvasking. Louise Byg Kongsholm viste på IFIs årskonferanse at forbrukeren gjerne vil ta bæredyktige valg, men det skal ikke koste noe.
Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Trendforsker Louise Byg Kongsholm fra danske pej gruppen sa i sitt foredrag under IFIs årskonferanse at:
– Bærekraft er business. Det er også fremtidens hygienefaktor, konstaterte hun og delte noen råd om hvordan bedrifter kan kommunisere sine gode innsatser – uten å gå i «greenwashing-fella»:
- Skriv kun det som du kan dokumentere som er basert på fakta
- Unngå generelle, abstrakte og upresise utsagn
- Vær konkret, tydelig og presis
- Sørg for at det du sier ikke gir opphav til spørsmål, men gir svar og klarhet
- Sørg for at dokumentasjonen er upartisk og levert fra en anerkjent kilde
Vi vil godt
Under pandemien var helse og økonomi det som bekymret folk mest. Nå er det økonomi og klima som bekymrer mer. Ifølge en dansk undersøkelse mener majoriteten at det er nødvendig å endre måten vi lever på for å håndtere klimautfordringen. Samtidig er det pengepungen som styrer hvordan vi agerer.
– Vi ønsker å leve mer bæredyktig for å bedre fremtidsutsiktene for våre barn og barnebarn. Å gjøre noe godt for kloden får oss til å føle oss bedre – samtidig som vi kan spare penger på det, sa hun.
– Dette er ikke noe som går over. Bærekraft blir med videre, vi kommer aldri i mål, sa hun.
BEKYMRINGER: Før pandemien bekymret vi oss mest for klima, økonomi og helse. Under pandemien inntok helse førsteplassen før økonomi og klima. Nå i etterkant er det i hovedsak økonomi som forårsaker bekymringer, med klima på en andreplass, fortalte Louise Byg Kongsholm.
Bærekraft selger
Noen bedrifter har lyktes bedre enn andre med å markedsføre bæredyktige produkter. Louise Byg Kongsholm trakk frem Unilever som eksempel. I 2021 etablerte selskapet en serie bæredyktige varemerker, som nå har vokst 69 prosent raskere enn de øvrige varemerkene, og som står for 75 prosent av omsetningen.
Gulvprodusent skal fjerne 30 prosent av utslippene
Pergo resirkulerer fiberplater i laminat
Norske gulvleggere returnerte 172 tonn vinyl gjennom Restart i 2021
Dette tror Virke om fremtidens handel
Kunsten å forstå sin samtid
Neste kapittel i stilhistorien er mørkebrunt
- Før pandemien bekymret vi oss mest for klima, økonomi og helse.
- Under pandemien inntok helse førsteplassen før økonomi og klima.
- Nå i etterkant er det i hovedsak økonomi som forårsaker bekymringer, med klima på en andreplass.
Filipstad: Fjordbyens fremtidige fargeklatt?
I 2022 fikk Oslo en fargeveileder for fargebruk i byområdene. Nå kommer oppfølgeren som gjelder byfornyelsen ved Fjordbyen, kaiområdene på Filipstad. Denne viser fremveksten av en mer...
True Joy er Årets farge 2025 fra Nordsjö
Årets farge 2025 fra Nordsjö er en solgul farge skapt for å fylle hjemmet med optimisme, stolthet og kreativitet. En farge som utstråler glede. Til fargen følger det også med tre kompletterende...
Liten nedgang for overflateteknikk
Til tross for en liten nedgang i år, var fjoråret preget av rekordmange elever som valgte overflateteknikk på Vg2. Dette gir grunn til optimisme, og det er håp om at interessen vil...
Mange fordeler med løstlegging av gulv
Lite støv og støy, rask installasjon, enkelt å skifte ut, klart til bruk umiddelbart. Dette er de klassiske fordelene med gulv som installeres limfritt. Nå legges stadig vekk mer vekt...
Malesommeren-24: Malingsalget svinger når været tvinger
Sommeren er høytid for oppussing og malearbeid, men med stor variasjon i værforholdene rundt om i landet har salget av maling og maleverktøy svingt betydelig. Fargemagasinet har snakket...
Oppdag Flotex Advance – teppe for limfri legging
Den nye Flotex Colour/Advance-kolleksjonen bevarer de populære og trendy signaturdesignene til den etablerte Flotex Colour, og utvider den med to nye eksklusive mønstre: Code...