«Bærekraft er business»
Bedrifter kan tjene mye på være grønne og bæredyktige – hvis de unngår å oppfattes som å drive med grønnvasking. Louise Byg Kongsholm viste på IFIs årskonferanse at forbrukeren gjerne vil ta bæredyktige valg, men det skal ikke koste noe.
Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Trendforsker Louise Byg Kongsholm fra danske pej gruppen sa i sitt foredrag under IFIs årskonferanse at:
– Bærekraft er business. Det er også fremtidens hygienefaktor, konstaterte hun og delte noen råd om hvordan bedrifter kan kommunisere sine gode innsatser – uten å gå i «greenwashing-fella»:
- Skriv kun det som du kan dokumentere som er basert på fakta
- Unngå generelle, abstrakte og upresise utsagn
- Vær konkret, tydelig og presis
- Sørg for at det du sier ikke gir opphav til spørsmål, men gir svar og klarhet
- Sørg for at dokumentasjonen er upartisk og levert fra en anerkjent kilde
Vi vil godt
Under pandemien var helse og økonomi det som bekymret folk mest. Nå er det økonomi og klima som bekymrer mer. Ifølge en dansk undersøkelse mener majoriteten at det er nødvendig å endre måten vi lever på for å håndtere klimautfordringen. Samtidig er det pengepungen som styrer hvordan vi agerer.
– Vi ønsker å leve mer bæredyktig for å bedre fremtidsutsiktene for våre barn og barnebarn. Å gjøre noe godt for kloden får oss til å føle oss bedre – samtidig som vi kan spare penger på det, sa hun.
– Dette er ikke noe som går over. Bærekraft blir med videre, vi kommer aldri i mål, sa hun.
BEKYMRINGER: Før pandemien bekymret vi oss mest for klima, økonomi og helse. Under pandemien inntok helse førsteplassen før økonomi og klima. Nå i etterkant er det i hovedsak økonomi som forårsaker bekymringer, med klima på en andreplass, fortalte Louise Byg Kongsholm.
Bærekraft selger
Noen bedrifter har lyktes bedre enn andre med å markedsføre bæredyktige produkter. Louise Byg Kongsholm trakk frem Unilever som eksempel. I 2021 etablerte selskapet en serie bæredyktige varemerker, som nå har vokst 69 prosent raskere enn de øvrige varemerkene, og som står for 75 prosent av omsetningen.
Gulvprodusent skal fjerne 30 prosent av utslippene
Pergo resirkulerer fiberplater i laminat
Norske gulvleggere returnerte 172 tonn vinyl gjennom Restart i 2021
Dette tror Virke om fremtidens handel
Kunsten å forstå sin samtid
Neste kapittel i stilhistorien er mørkebrunt
- Før pandemien bekymret vi oss mest for klima, økonomi og helse.
- Under pandemien inntok helse førsteplassen før økonomi og klima.
- Nå i etterkant er det i hovedsak økonomi som forårsaker bekymringer, med klima på en andreplass.
Fuger og tetter med høy styrke
Bostik H750 SEAL’N’BOND PREMIUM er spesielt utviklet for en varig elastisk tetting av ekspansjonsfuger for kjøkken, bad, dusj samt industrielle bruksområder med varierende underlag...
WOW-gulv fra kontrastrik kolleksjon
Gjennom en kombinasjon av teknologi og tidløst håndverk står Bjelins Contrast-kolleksjon frem med de særegne egenskapene til den kroatiske eiken. Välinge Innovation har utviklet...
Teppeinspirasjon: det gode livet ved sjøen
Å fange stemningen av det gode livet ved sjøen i interiøret, er en stilretning som peker seg ut i sommer. Her er det solfylte dager, hav og avslappet ferietid som gjelder. Eller ønsket...
Fugeskum i mindre emballasje
Fugeskummet Sika Boom-157 All Seasons kommer nå i en ny, liten forpakning: 250 ml. Sika Boom-157 All Seasons er et selvekspanderende polyuretanskum som kan brukes året rundt –...
En helt naturlig maling
Med Wibo Natura inngår du en pakt med planeten. Malingen er utviklet med naturen i tankene og er en linoljeemulsjon, fri for mikroplast og konserveringsstoffer, og er et naturlig...
Elegant gummigulv med matt overflate
Med matt glans i overflaten fremtrer fargene som mer ekte og gir et elegant og moderne utseende. Artigo, ledende leverandør av gummigulv, har nå innført matt overflate på to kolleksjoner...