«Bærekraft er business»
Bedrifter kan tjene mye på være grønne og bæredyktige – hvis de unngår å oppfattes som å drive med grønnvasking. Louise Byg Kongsholm viste på IFIs årskonferanse at forbrukeren gjerne vil ta bæredyktige valg, men det skal ikke koste noe.
Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Trendforsker Louise Byg Kongsholm fra danske pej gruppen sa i sitt foredrag under IFIs årskonferanse at:
– Bærekraft er business. Det er også fremtidens hygienefaktor, konstaterte hun og delte noen råd om hvordan bedrifter kan kommunisere sine gode innsatser – uten å gå i «greenwashing-fella»:
- Skriv kun det som du kan dokumentere som er basert på fakta
- Unngå generelle, abstrakte og upresise utsagn
- Vær konkret, tydelig og presis
- Sørg for at det du sier ikke gir opphav til spørsmål, men gir svar og klarhet
- Sørg for at dokumentasjonen er upartisk og levert fra en anerkjent kilde
Vi vil godt
Under pandemien var helse og økonomi det som bekymret folk mest. Nå er det økonomi og klima som bekymrer mer. Ifølge en dansk undersøkelse mener majoriteten at det er nødvendig å endre måten vi lever på for å håndtere klimautfordringen. Samtidig er det pengepungen som styrer hvordan vi agerer.
– Vi ønsker å leve mer bæredyktig for å bedre fremtidsutsiktene for våre barn og barnebarn. Å gjøre noe godt for kloden får oss til å føle oss bedre – samtidig som vi kan spare penger på det, sa hun.
– Dette er ikke noe som går over. Bærekraft blir med videre, vi kommer aldri i mål, sa hun.
BEKYMRINGER: Før pandemien bekymret vi oss mest for klima, økonomi og helse. Under pandemien inntok helse førsteplassen før økonomi og klima. Nå i etterkant er det i hovedsak økonomi som forårsaker bekymringer, med klima på en andreplass, fortalte Louise Byg Kongsholm.
Bærekraft selger
Noen bedrifter har lyktes bedre enn andre med å markedsføre bæredyktige produkter. Louise Byg Kongsholm trakk frem Unilever som eksempel. I 2021 etablerte selskapet en serie bæredyktige varemerker, som nå har vokst 69 prosent raskere enn de øvrige varemerkene, og som står for 75 prosent av omsetningen.
Gulvprodusent skal fjerne 30 prosent av utslippene
Pergo resirkulerer fiberplater i laminat
Norske gulvleggere returnerte 172 tonn vinyl gjennom Restart i 2021
Dette tror Virke om fremtidens handel
Kunsten å forstå sin samtid
Neste kapittel i stilhistorien er mørkebrunt
- Før pandemien bekymret vi oss mest for klima, økonomi og helse.
- Under pandemien inntok helse førsteplassen før økonomi og klima.
- Nå i etterkant er det i hovedsak økonomi som forårsaker bekymringer, med klima på en andreplass.
Utetekstil passer like godt inne
Terrassen eller balkongen er blitt forlengelser av stua – og krever tekstile løsninger som tåler både sol og regn og er vaskbare, samtidig som de er estetisk tiltalende. Dette gjør...
Arkitekt- og designansvarlig i Tarkett
Cathrine Eriksson er ansatt som A&D Manager hos Tarkett med start fra 17. juni. Cathrine er 39 år gammel og har tidligere vært leder for Oslo Design Fair og jobbet som ...
Malingen som ligner mikrosement
Med Massif fra Pure & Original er det enkelt å utfolde seg kreativt på vegger, tak og innredninger. Massif er en mineralsk, vanntynnet maling som gir et betonglignende utseende...
Soneinndel arbeidsmiljøer med løstlagt LVT
iD Square Loose-Lay er en helt ny og allsidig gulvkolleksjon designet for å skape dynamiske og inspirerende arbeidssoner. Med farger, former og mønstre designet av Tarketts designstudio,...
Trendvifte for 2026+
NCS Trends Colours Beyond 2026+ er en ny, inspirerende fargekolleksjon fra NCS. Utforsk de ulike trendene for 2026 sammen med en analyse av de fire hovedfargene og fargeretningene...
Favoritt i ny størrelse
Den populære Casco MultiTech fra Sika kommer nå i ny størrelse, som MultiTech Mini, i fargene sort og hvitt. Tuben inneholder 40 ml og er perfekt for småjobber der det skal...