FM logoTil fargemagasinet.no AnnonseAnnonse
Fargemagasinet logo
E-magasin Bransjestatistikk
Se flere bilder
1-Bjelin-Showrom-NYTT SHOWROM-FotoCheraWestmanIFIno-1 kopi.jpg

Foto: Chera Westman/ifi.no

Annerledes strategi gir uttelling

I et krympende marked vokser Bjelin, og de herdede tregulvene vinner frem hos både privatkunder og i prosjektmarkedet. Nå har gulvprodusenten åpnet et showrom med hele sortimentet av gulv og tilbehør, og med mulig utvidelse for helt nye produktgrupper. – Vi gjør ting litt annerledes og har en annerledes innstilling, er Simen Torstensens forklaring på fremgangene.

Chera Westman/ifi.no

Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.

I de gamle byggene til Thune Mekaniske Verksted på Skøyen i Oslo har lokomotivene for lengst blitt erstattet av høyprofilerte design- og interiørbutikker, showrom, kunstgallerier, kafeer og kontorer. Mange av bygningene har fått beholde den industripregede arkitekturen med røde teglfasader og store vinduer, mens noen er komplettert med moderne glasspartier. For arkitekter, interiørdesignere og innredere er dette et av de viktigste stedene å besøke i hovedstaden.

I et lokale i Drammensveien 130 har gulvleverandøren Bjelin nylig flyttet inn i et studio med to høye etasjer, løftet av en mezzanin med glassrekkverk. Under taket er traverser bevart fra tiden det var en del av lokomotivfabrikken. I dag fungerer de mer som dekorelementer og industrihistoriske kuriositeter.

Se flere bilder
rom i mezzanin med glassrekkverk, grønt teppe under møbler og et høyt bord med høye krakker

Foto: Bjelin

TRENDY GULV: – Blikkene faller ofte mot gulvet vi står på. Hasslarp, i Misty White-innfarging med forekomst av kvist, følger trenden mot naturelle uttrykk, samtidig som interessen for XL og XXL-formatet består, sier Trym Julshamn, som har fylt studiolokalet med hele 75 unike produkter.

Utstilling og utdanning

– Tanken er at kundene skal ha et sted å gå til for å se våre gulv. Her skal vi inspirere og utdanne kunder om gulv, men også ha events for arkitekter, forteller Raymond Haarklou når Fargemagasinet er på besøk for å se på det nyåpnede showrommet.

Haarklou har vært ansatt i Bjelin helt siden selskapet ble introdusert på det norske markedet i 2021, og har nylig tatt over rollen som salgssjef. Sammen med prosjektansvarlig Jørgen Mo og Simen Torstensen, som nå er forfremmet til salgssjef for Europa utenom Skandinavia, har han sett selskapet vokse og ta større markedsandeler, også på prosjekt.

– Vi har hele tiden vært sterkt representert i byggevare, og nå tar vi større andeler på prosjektmarkedet. Vi ser at herdede tregulv og Bjelin blir beskrevet oftere, sier de.

Se flere bilder
prøver av fiskebensgulv på en bordflate

Foto: Chera Westman/ifi.no

MØNSTERGULV: Bjelin går gradvis bort fra vanlig lamellparkett og satser i stedet for fullt på sin egen Woodura-teknologi. Et mønstergulv er siste tilskudd i produktfamilien. Det kommer med A- og B-staver i fire farger og to dimensjoner, som utover fiskeben kan legges i flere ulike mønstre. 

Selger ikke gulv

Lokalene tok de over etter trappeprodusenten Hagen, som flyttet utstillingene med Stryntrappa og Escalia til Alnabru.

– Det er en uttalt strategi fra våre eiere at vi skal være til stede i hovedstaden i alle de land vi er representert, sier Simen Torstensen, som måtte lete lenge før han fant den perfekte beliggenheten i Oslo.

– Her er det åpent også for publikum, men vi selger ingen gulv her. Vi er lojale mot våre forhandlere og henviser til vårt forhandlerkart.

Se flere bilder
prøver av tregulv på sorte kuber i et showrom

Foto: Chera Westman/ifi.no

GJENBRUK: De sorte kubene der ulike gulv vises frem er gjenbrukt fra messer og utstillinger. 

Komplett sortiment

Som ansvarlig for showrommet har Bjelin ansatt Trym Julshamn, som med erfaring som kunstnerassistent og gallerist skal tilrettelegge for møter med arkitekter og designere. Han startet i jobben i september, og den oppgaven har vært å lage plass til hele produktsortimentet i showrommet. Når alt er flyttet inn, skal 75 ulike produkter vises: herdet tregulv med Woodura-teknologien, det slitesterke Nadura Tiles som lages av presset trepulver, Rigid Core-gulvene av vinyl, pluss et komplett sortiment med tilbehør som nivålister, T-lister, overgangslister, trappeneser og vedlikeholdsprodukter. På gulvene har de lagt sine egne produkter Woodura Planks Hasslarp XXL og Norrlia XL.

– Forhandlerne og arkitektene kan ta med sine kunder hit og bruke showrommet i tilvalgsprosesser, sier Torstensen.

Se flere bilder
mann i mørke klær og med caps på hodet sitter på benk foran gulvprøver i showrom

Foto: Chera Westman/ifi.no

SHOWROOMANSVARLIG: Trym Julshamn er nyansatt i Bjelin med ansvar for showrommet. Han har tidligere jobbet som kunstnerassistent og gallerist og skal også tilrettelegge for møter med arkitekter og designere. 

Lanserer møbelserie

– Det skal bli spennende å se hvordan 2026 og 2027 utvikler seg. Vi er nå i et marked som har ligget nede i nesten to år, sier Raymond Haarklou.

– Samtidig har vi vokst i et marked som krymper. Det hjelper nok at vi gjør ting litt annerledes og har en annerledes innstilling, sier Simen Torstensen og legger til at: – Nå skal vi inn og etablere oss i møbelbransjen også. Vi har plass for en mulig utvidelse av showrommet for å vise Bjelins kommende møbelkolleksjon. Vi ønsker å «highlighte» alt det bedriftsgruppen vår har, avslutter han. 

Se flere bilder
tett på bilde av nivåforskjell i gulv med herdet tre og trappeneser i samme materiale

Foto: Chera Westman/ifi.no

TILBEHØR: Gulvleverandøren har bygd opp et stort sortiment med tilbehør til gulvene, som gulvlister, ulike nivå- og terskellister og trappeneser som også brukes i showrommet. 

Salgssjef i Norfloor
Nytt om navn

Salgssjef i Norfloor

Etter 22 år i Norfloor har Ronny Malmedal tatt steget fra avdelingsleder for butikken i Kristiansund til å bli salgssjef for Norge med hovedfelt salg mot proff og prosjekt. Ronny...

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.