FM logoTil fargemagasinet.no AnnonseAnnonse
Fargemagasinet logo
E-magasin
Se flere bilder
HISTORIE:

Foto: Francisco Nogueira/Hotell Amerikalinjen

Amerikalinjen gjenoppstår som elegant hotell

Det hundre år gamle bygget som tidligere huset Den norske Amerikalinjen, som fraktet håpefulle nordmenn over dammen i båter, har nå blitt gjenreist til et pulserende hotell midt i Oslo sentrum.

Mari Andersen Rosenberg/ifi.no

Mari Andersen Rosenberg/ifi.no
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.

Kategorier

Prosjekter
Dele
Annonse
Fargemagasinet.no annons

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det ærverdige bygget midt på Jernbanetorget ble reist i 1919, og var frem til 1980-tallet hovedkvarter for Amerikalinjen.

– Det er et fantastisk bygg, som da var veldig kjent i bybildet. Det var en stolthet forbundet med å jobbe der. Men da flytrafikken tok over for mye av transporten og rederiet tok kvelden på 1980-tallet, forsvant bygget fra folks bevissthet. Så det å få gjenåpne som hotell 100 år etter det ble oppført, og børste støv av glassene og åpne bygget for byens befolkning og gjester har vært helt fantastisk, forteller daglig leder på hotellet, Wilhelm Hartwig

15. mars i år åpnet Amerikalinjen som et levende og pulserende hotell, med bar, restaurant, jazzklubb, helårshave og 122 rom og suiter.

Se flere bilder
FASADE:

Foto: Francisco Nogueira/Hotell Amerikalinjen

Hotell Amerikalinjen ligger så sentralt som det går an, plassert rett ved Jernbanetorget i Oslo.

Formidler historien

Hotellet har jobbet tett sammen med det finske interiørarkitektkontoret Puroplan.

– De har tolket i tråd med våre ønsker, der kvalitet og historie er en rød tråd gjennom bygget, uten at det er for museumspreget. Det har blitt en god balanse mellom gammelt og nytt, slik at vi kan formidle historien på best mulig måte, og samtidig tilby en god hotellopplevelse, sier Hartwig.

Fredede himlinger, trapperom og annet er bevart, i dialog med Byantikvaren, og gir bygget identitet og sjarm.

Se flere bilder
HISTORIE:

Foto: Francisco Nogueira/Hotell Amerikalinjen

Hotellet utfordret Puroplan til å ta i bruk norske leverandører der det var mulig. – Vi har blant annet funnet lamper og champagneglass fra Hadeland Glassverk, som var en viktig leverandør til Amerikalinjen da de holdt til her. På den måten kan vi underbygge historien, forklarer Hartwig.

Viktige detaljer

Interiøret er elegant, gjennomført og inspirert av ulike epoker fra 1919 til 1970- og 1980-tallet. Sorte detaljer strammer opp og binder interiøret sammen. Og de sorte gulvlistene som kan ses i rommene, korridorene og flere av fellesarealene er mer enn bare flotte detaljer for øyet.

– Listene fra Deco Systems er spesialprodusert for dette hotellet. Det gjelder også fargen. De er gjennomfargede, som vil si at de er sorte hele veien gjennom. Det er en stor fordel på hotell, der det gjerne blir mye slitasje på listverk, i form av vasketraller og trillekofferter som skubber borti. Det kan det bli mye stygge merker av. Når listene er gjennomfarget, slipper vi det problemet, og de holder seg pene i lang tid, sier Hartwig.

Se flere bilder
RØFF BRUK:

Foto: Francisco Nogueira/Hotell Amerikalinjen

De gjennomfargede listene fra Deco Systems var spesielt etterspurt på hotellet etter ønske om produkter med god holdbarhet grunnet tøff bruk. De tåler også vannsøl.

Se flere bilder
I TAKT MED TAKET:

Foto: Francisco Nogueira/Hotell Amerikalinjen

Taklistene i rom og korridorer er Nomastyl A1 fra Deco Systems, som er profilerte taklister for høy finish og reduksjon av krymp og sprekk. Gir også forenklet håndtering og montering.

Se flere bilder
GYM:

Foto: Francisco Nogueira/Hotell Amerikalinjen

På hotellets velutstyrte gym er det også montert gjennomfargede sorte lister. De løfter det estetiske uttrykket, holder lenge og tåler vannsøl.

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.