FM logoTil fargemagasinet.no AnnonseAnnonse
Fargemagasinet logo
E-magasin
Se flere bilder
1-ALLE GODE TING-ISH-FotoCheraWestmanIFIno-12.jpg

Foto: Chera Westman/ifi.no

Alle gode ting er tre

13.-15. mars vrimlet 154 000 besøkere i messehallene i Frankfurt, der den store trend- og teknologimessen ISH for varme, ventilasjon og våtromsutstyr igjen bega seg. Det var fire år siden sist, og gjensynsgleden var stor for både utstillere og publikum.

Chera Westman/ifi.no

Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.

Annonse
Fargemagasinet.no annons

I tre av ISH-messens haller lå fokus på The Bathroom Experience, og her var det fylt opp med baderomsinnredninger, armaturer, servanter og speil med mer. Fargemagasinet kan konstatere at der råder tre hovedtrender innen baderomsdesign: naturinspirasjon, fargerikdom og bærekraft.

Se flere bilder
trendutstilling ISH

Foto: Chera Westman/ifi.no

POPUP: Trendutstillingen Pop up my bathroom viste frem små stilleben med ulike tema med alt fra pastellfarger, til glitter og glamour. 

Bilder fra messen

Se bildegalleriet for flere bilder fra messen!

BÆREKRAFT:

Det er ingen vei utenom «sustainability» i år. Alle utstillere vil vise frem hva de kan bidra med innenfor vannbesparing, materialgjenvinning, energieffektivisering eller smart styring av funksjoner i huset.

Hans Grohe, med varemerkene Axor og hansgrohe, hadde valgt temaet Celebrate Change for den 2 000 kvadratmeter store messestanden i Festhalle.

– Med badekar er det lett å se hvor mye vann vi bruker for å gjøre oss rene. I dusjen er det annerledes, der renner vannet bort, sa selskapets innovasjons- og bærekraftsjef Steffen Erath, ved en pressekonferanse der de presenterte en studie utført i samarbeid med designbyrået Phoenix.

Visjonen er å redusere vannforbruket, energibruken og CO2-utslippene i baderommet med hele 90 prosent. En måte er å lage armaturer som sparer vann, uten å redusere opplevelsen av å bli ren. En annen er å senke pH i vannet ned mot 5,5.

Se flere bilder
Steffen Eraht, Hansgrohe

Foto: Chera Westman/ifi.no

VIL SPARE VANN: – Med badekar er det lett å se hvor mye vann vi bruker for å gjøre oss rene. I dusjen er det annerledes, der renner vannet bort, sa selskapets innovasjons- og bærekraftsjef Steffen Erath, ved en pressekonferanse der de presenterte en bærekraftstudie utført i samarbeid med designbyrået Phoenix.


Se flere bilder
2-ALLE GODE TING-BÆREKRAFT-RENT-FotoCheraWestmanIFIno-31.jpg

Foto: Chera Westman/ifi.no

RENT: Hvor mye vann trenger du for å bli ren når du dusjer? Å spare vann, uten å miste velvære og hygiene, er en delikat avveining. Hansgrohe utvikler dyser i hånddusjene som skal gi den optimale kombinasjonen av vannbesparing og den gode dusjopplevelsen.

NATURINSPIRASJON:

Var ikke baderomsinnredningen laget av ekte tre, så ville den gjerne gi inntrykk av å være det. Laminerte materialer med tremønstre og malte møbler med freste spor som etterlignet panel, var en gjenganger. Fra naturen kom også materialer med marmorutseende, organiske former på speil, og utstrakt bruk av treverk, strå, halm og flettede kurver som dekor.

Matte hvite flater gir en opplevelse av luksus, og er sammen med matt sort den dominerende fargen på sanitærkeramikken. På sin stand viste Geberit blant annet frem dusjtoalettet AquaClean Sela i matt hvit utførelse, sammen med toalettmodulen Monolith der sisternen var skjult bak en natursteinslignende plate.

Geberit, som introduserte dusjtoalettet til det norske markedet, har slike i flere ulike prisklasser og varianter.

– Norske forbrukere har absolutt fått opp øynene for dette, og de som ikke velger det nå, ser at behovet for premiummodellen kanskje vil komme en dag. Inntil da er det mange som velger en rimeligere variant, uten varme i setet, lys, og den varme fønvinden. Konkurransen innen segmentet blir stadig tøffere, fortalte salgssjef Herman Larssen. 


Se flere bilder
baderomsinnredning

Foto: Chera Westman/ifi.nio

ELEGANSE: Den kan minne litt om en serveringsvogn for drikkevarer, denne innredningen fra italienske Scarabeo. Møbelet heter Solid og er her kombinert med servanten Teorema. Mot en bakgrunn av bambusspiler ble dette elegant i Art Deco-stil.


Se flere bilder
Herman Larssen

Foto: Chera Westman/ifi.no

SYNLIG OG USYNLIG VVS: Geberit hadde en stor stand der de viste frem bredden i sortimentet med utstyr for baderom. Salgssjef Herman Larssen viser den populære rennesluken Clean Line.

FARGERIKDOM:

Ikke bare på vegger, men også servanter, badekar og møbler har de kulørte retrofargene for alvor gjort entre, sammen med et stort utvalg bleke pasteller. Matt sort har overtatt fra de tidligere så vanlige gråfargene på innredningen.

Det eneste stedet hvor vi noterte et mer begrenset fargespekter enn tidligere, var på armaturene. Der vi før fant et hav av ulike metallfarger og hele fargesirkelen, var nå matt og blank sort dominerende sammen med varme og kalde metaller.

Også svenske Purus, som kanskje mest er kjent for sine slukløsninger, hadde tatt med seg nye og kanskje litt uvanlige farger til messen – blant annet en matt sort eller grå slukrist laget i 100 prosent gjenvunnet plast.

– Vi har også lakkert noen runde slukrister i ulike farger for å teste hvordan de blir tatt imot, fortalte produktsjef Håkan Fridvall, og viste frem metallrister med dråpemønster i sprekt blått, lilla og turkis, og siler til rennesluk i matt sort, rustfritt stål og gullfarge.  

– Og hvorfor skal en sluk være hvit? En grå slukrist passer jo mye bedre til et grått våtromsbelegg, sa han. 

Se flere bilder
Defra fargerikt bad

Foto: Chera Westman/ifi.no

FARGERIKDOM: Defra var en av flere utstillere som viste utstyr i retrofarger. 


Se flere bilder
Purus farger slukrist

Foto: Chera Westman/ifi.no

FARGETEST: – Vi har lakkert noen slukrister i ulike farger for å teste hvordan de blir tatt imot, fortalte produktsjef Håkan Fridvall hos Purus, og viste frem runde metallrister i sprekt blått, lilla og turkis.   

Mer informasjon
Les mer
ISH

Messen arrangeres av Messe Frankfurt annethvert år. 

Denne gang ble messen besøkt av 153 734 personer fra 154 land. 44 prosent fra andre land enn Tyskland.  

Neste messe går av stabelen 17.-23. mars 2025.

Se flere bilder fra messen i bildegalleriet. 


Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.