Alle egeneide Flügger-butikker er Miljøfyrtårn
De 33 kjedeeide butikkene i Flügger farve Norge er nå blitt sertifisert i henhold til Miljøfyrtårn. – Det gir oss et godt verktøy for å bli bedre på miljø, sier Roger Fridheim ved teknisk support hos Flügger farve.
Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
BransjenyttHei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I desember i fjor ble hovedkontoret til Flügger farve Norge og butikken på samme adresse på Grünerløkka i Oslo Miljøfyrtårn-sertifiserte. Nå har de resterende butikken kommet etter. Derved har alle 33 kjedeeide butikker innført miljøledningssystemet som skal hjelpe dem å forbedre sine miljøprestasjoner.
– Vi skal bli bedre på miljø i alle ledd. Miljøfyrtårn er et godt verktøy som hjelper oss å bli bedre på energiforbruk, arbeidsmiljø og kildesortering blant annet, sier malermester Roger Fridheim ved teknisk support hos Flügger.
SUPPORT: Roger Fridheim ved teknisk support hos Flügger har ledet prosjektet med å Miljøfyrtårn-sertifisere alle de 33 kjedeeide butikkene.
Søppelsortering
Sammen med teknisk support-sjef Thomas Sundmoen har han hjulpet avdelingslederne med å innføre systemer for å bli bedre på arbeidsmiljø, utstrakt avfallssortering, el-retur, energibruk, innkjøp og transporter. Blant annet er alle vanndispensere fjernet fra butikkene, alt søppel sorteres og det er skapt bedre oversikt over energiforbruket.
– Det er ikke alle kommuner hvor søppel blir sortert, og med vårt nye kildesorteringssystem får vi effekt også der. Vi sorterer ut matavfall, plast, papir, restavfall, og emballasje. Alt emballasje med innhold av våt maling, uansett om det er en halv eller ti liter, blir sortert som farlig avfall.
– Oversikten over energiforbruket kan hjelpe oss med å luke ut energityver. Da vi finner forbedringspunkter innenfor belysning og oppvarming, kan vi ta det opp med utbygger eller gårdeier. Når det kommer til arbeidsmiljøet var det godt i varetatt fra konsernet fra før, sier Fridheim.
– Alle er positive til sertifiseringen, og vi har ikke fått noen negative tilbakemeldinger. Det som er gøy med Miljøfyrtårn er at systemet legger fokus på det man lett kan se og ting man kan gjøre noe med, sier han.
ET VERKTØY: Miljøledelsessystemet Miljøfyrtårn brukes for å forbedre miljøinnsatsen hos en bedrift. Den gir enkle måter å følge opp engergiforbruk, søppelhåndtering og arbeidsmiljø med mer som kan gi gode økonomiske gevinster også.
Konsernstrategi «Going Green»
Flügger-konsernet har hatt fokus på miljø i en årrekke og lanserte i år miljøstrategien «Going Green» som består av seks fokusområder, som skal bidra til å både generere videre økonomisk vekst og hjelpe konsernet med å nå både langsiktige og kortsiktige bærekraftmål. Blant annet skal Flügger innen 2030 bruke 75 prosent resirkulert plast i emballasjen og produsere 100 prosent bærekraftig maling.
Fabrikken i Bollebygd i Sverige har i september produsert sitt siste parti løsemiddelbasert maling. Frem til all produksjon av vanntynnede produkter samlokaliseres til fabrikken i Kolding i løpet av neste år, lages nå bare vanntynnet maling ved anlegget.
Flügger er blitt Miljøfyrtårn-sertifisert
Rørkjøp er blitt Miljøfyrtårn
Har trua på annerledes konsept
Rekordstor tilbakebetaling til frivillige foreninger
Regjeringens klimaplan får ris og ros i byggenæringen
Slik realiserer Happy Homes interiørdrømmen
Millionstøtte til frivillighets-Norge
Miljøfyrtårn er et miljøledelsessystem for offentlige og private virksomheter som ønsker å dokumentere sin miljøinnsats. Ordningen har til hensikt å heve miljøprestasjonen i små og mellomstore bedrifter og offentlige virksomheter. Bedrifter som oppfyller definerte bransjevilkår, kan sertifiseres som Miljøfyrtårn. Miljøfyrtårn er anerkjent både i Norge og EU, og sidestilles blant annet med ISO 14001 og EMAS som miljødokumentasjon.
Sertifikatet er anerkjent av myndighetene ved offentlige innkjøp, og nærmere 7000 virksomheter i Norge er sertifisert Miljøfyrtårn. Miljøfyrtårn
Inneuken 2024: påfyll av kunnskap og inspirasjon
Nylig inviterte IFI – Informasjonskontoret for farge og interiør medlemsbedriftene til å delta i årets innholdsproduksjon under Inneuken-arrangementet. I løpet av to dager, fordelt...
Forsterker designavdelingen hos Norvigroup Norsk Dun
Hilde Fuglesang blir fra 1. januar 2025 ny design- og konseptutvikler hos Norvigroup Norsk Dun. Hun har mange års fartstid i Lama og tar med seg solid erfaring innen design, produktutvikling...
Gulvfakta med løsning for delreparasjoner i våtrom
Må det være nødvendig å rive og bygge om et helt bad, fordi vinylbelegget på gulvet har fått en liten skade? Nei, mener gulvbransjen, som nå har utarbeidet anbefalinger for partiell...
Maling for dårlig vær godt mottatt i Bergen
Dårlige værforhold byr på utfordringer for maleren. En løsning på dette kan være en maling som gir slingringsmonn når det kommer til temperatur og tørketid. Ved bruk av malingsprøyte...
Stadig flere forbrukere velger beis
Interiørbeis beskytter treverket og gir rommet et personlig preg. Det er kanskje ikke så rart at flere og flere forbrukere blir nysgjerrige på beis, nå som naturlige elementer preger...
IFIs medlemmers fremtidstro: En blandingspalett av optimisme og usikkerhet
I løpet av 2024 har vi sett en rekke svingninger i fremtidstroen blant aktørene i overflatebransjen. Fra starten av året, preget av en forsiktig optimisme, har vi beveget oss gjennom...