Alle egeneide Flügger-butikker er Miljøfyrtårn
De 33 kjedeeide butikkene i Flügger farve Norge er nå blitt sertifisert i henhold til Miljøfyrtårn. – Det gir oss et godt verktøy for å bli bedre på miljø, sier Roger Fridheim ved teknisk support hos Flügger farve.
Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
BransjenyttHei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I desember i fjor ble hovedkontoret til Flügger farve Norge og butikken på samme adresse på Grünerløkka i Oslo Miljøfyrtårn-sertifiserte. Nå har de resterende butikken kommet etter. Derved har alle 33 kjedeeide butikker innført miljøledningssystemet som skal hjelpe dem å forbedre sine miljøprestasjoner.
– Vi skal bli bedre på miljø i alle ledd. Miljøfyrtårn er et godt verktøy som hjelper oss å bli bedre på energiforbruk, arbeidsmiljø og kildesortering blant annet, sier malermester Roger Fridheim ved teknisk support hos Flügger.
SUPPORT: Roger Fridheim ved teknisk support hos Flügger har ledet prosjektet med å Miljøfyrtårn-sertifisere alle de 33 kjedeeide butikkene.
Søppelsortering
Sammen med teknisk support-sjef Thomas Sundmoen har han hjulpet avdelingslederne med å innføre systemer for å bli bedre på arbeidsmiljø, utstrakt avfallssortering, el-retur, energibruk, innkjøp og transporter. Blant annet er alle vanndispensere fjernet fra butikkene, alt søppel sorteres og det er skapt bedre oversikt over energiforbruket.
– Det er ikke alle kommuner hvor søppel blir sortert, og med vårt nye kildesorteringssystem får vi effekt også der. Vi sorterer ut matavfall, plast, papir, restavfall, og emballasje. Alt emballasje med innhold av våt maling, uansett om det er en halv eller ti liter, blir sortert som farlig avfall.
– Oversikten over energiforbruket kan hjelpe oss med å luke ut energityver. Da vi finner forbedringspunkter innenfor belysning og oppvarming, kan vi ta det opp med utbygger eller gårdeier. Når det kommer til arbeidsmiljøet var det godt i varetatt fra konsernet fra før, sier Fridheim.
– Alle er positive til sertifiseringen, og vi har ikke fått noen negative tilbakemeldinger. Det som er gøy med Miljøfyrtårn er at systemet legger fokus på det man lett kan se og ting man kan gjøre noe med, sier han.
ET VERKTØY: Miljøledelsessystemet Miljøfyrtårn brukes for å forbedre miljøinnsatsen hos en bedrift. Den gir enkle måter å følge opp engergiforbruk, søppelhåndtering og arbeidsmiljø med mer som kan gi gode økonomiske gevinster også.
Konsernstrategi «Going Green»
Flügger-konsernet har hatt fokus på miljø i en årrekke og lanserte i år miljøstrategien «Going Green» som består av seks fokusområder, som skal bidra til å både generere videre økonomisk vekst og hjelpe konsernet med å nå både langsiktige og kortsiktige bærekraftmål. Blant annet skal Flügger innen 2030 bruke 75 prosent resirkulert plast i emballasjen og produsere 100 prosent bærekraftig maling.
Fabrikken i Bollebygd i Sverige har i september produsert sitt siste parti løsemiddelbasert maling. Frem til all produksjon av vanntynnede produkter samlokaliseres til fabrikken i Kolding i løpet av neste år, lages nå bare vanntynnet maling ved anlegget.
Flügger er blitt Miljøfyrtårn-sertifisert
Rørkjøp er blitt Miljøfyrtårn
Har trua på annerledes konsept
Rekordstor tilbakebetaling til frivillige foreninger
Regjeringens klimaplan får ris og ros i byggenæringen
Slik realiserer Happy Homes interiørdrømmen
Millionstøtte til frivillighets-Norge
Miljøfyrtårn er et miljøledelsessystem for offentlige og private virksomheter som ønsker å dokumentere sin miljøinnsats. Ordningen har til hensikt å heve miljøprestasjonen i små og mellomstore bedrifter og offentlige virksomheter. Bedrifter som oppfyller definerte bransjevilkår, kan sertifiseres som Miljøfyrtårn. Miljøfyrtårn er anerkjent både i Norge og EU, og sidestilles blant annet med ISO 14001 og EMAS som miljødokumentasjon.
Sertifikatet er anerkjent av myndighetene ved offentlige innkjøp, og nærmere 7000 virksomheter i Norge er sertifisert Miljøfyrtårn. Miljøfyrtårn
Forsiktig optimisme i overflatebransjen
Det er lys i enden av tunnelen. Det tror bransjen om 2024, ifølge en spørreundersøkelse og en ringerunde som IFI har gjennomført bland medlemsbedriftene.
Trend 2024: Naturlig eleganse
I naturen har vi det godt og finner ro. Når vi tar med naturens elementer og farger inn i interiøret, skapes hjem som gir den samme følelsen. Som motvekt mot kriser og uro i omverdenen...
En ny svenske skal erobre Norge
Beckers fases ut av Norge. Eierne PPG Tikkurila velger en nystart med søstervaremerket på det norske proffmarkedet, og for første gang er Alcro lansert utenfor Sveriges grenser. –...
Hvordan forenes om en felles fargestrategi?
Ja, fargene er på vei tilbake, men det å forenes om en felles strategi for borettslag og sameier på dette fagfeltet er vanskelig. Det krever faktisk lang modningstid for å komme i mål.
Hvordan ble 2023, og hva tror vi om ROT- markedet i 2024?
Det er utfordrende å skrive historien om 2023 før året er omme, men mye tyder på at våre nøkterne forventninger til ROT-boligmarkedet i år vil slå til på alle punkter.
Rørkjøp med solid satsning på 2024
Fremgangsrike forhandlinger med leverandører og partnere og en uovertruffen synlighet på sosiale medier gjør at Rørkjøp står sterkere enn noensinne i forkant av 2024.