FM logoTil fargemagasinet.no AnnonseAnnonse
Fargemagasinet logo
E-magasin
Se flere bilder
NORGE-FotoIverValkve_IFI_no (21).jpg

Foto: Iver Valkvæ/ifi.no

100 prosent av Neoo kan bli nytt teppe

Sammen med redesignbyrået Niaga har Object Carpet utviklet et teppe som er laget av kun ett materiale, og som kan gjenvinnes uendelig for å lage nye tepper, både som teppeflis og banevare, uten å miste kvalitet. Forhåpningen er å kunne inspirere andre produsenter til enda større transparens om produkter og produksjon.

Iver Valkvæ/ifi.no

Iver Valkvæ/ifi.no
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.

Annonse
Fargemagasinet.no annons

– Teppet som heter Neoo er laget av polyester fra resirkulerte PET-flasker. Det gjør at det lett kan gjenbrukes. Returnerte tepper blir til nye tepper med Niaga-teknologi slik at det kan brukes om igjen uten å miste kvalitet, sier Rune Bjørnstad, daglig leder hos Polyflor, som fører Object Carpets produkter i Norge.

Se flere bilder
MONOCARPET-FotoIverValkve_IFI_no  (1).jpg

Foto: Iver Valkvæ/ifi.no

MONOCARPET: Neoo er laget av ett materiale, også kalt monomateriale, både topplaget, festemiddelet og baksiden.

Bare polyester

– Et teppe av polyester eller polyamid 6 vil ikke miste kvalitet når det blir tatt inn i ny produksjon. Disse garntypene kan brukes om og om igjen, sier Per Dagfinn Kristiansen, Area Manager hos Polyflor.

– Tråder av 100 prosent polyester er lukkede og påvirkes ikke av fukt. Det er derfor veldig slitesterkt og kan også benyttes til tepper i inngangssoner, sier han.

Hele teppet er laget av ett materiale, også kalt monomateriale, både topplaget, festemiddelet og baksiden. Et teppe som er laget av polyamid 6 har fyllstoff i seg, og vil derfor kunne gjenbrukes fem til seks ganger i produksjon av nye tepper. 

Se flere bilder
MONOCARPET-FotoIverValkve_IFI_no  (1).jpg

Foto: Iver Valkvæ/ifi.no

POLYESTER: I produksjonen av teppet blir det brukt polyester fra resirkulerte og ødelagte PET-flasker. 

Klar for Norge

Neoo lanseres nå i det norske markedet, både som teppefliser og banevare. Teknologien bak Neoo-kolleksjonen er utviklet av selskapet Niaga. Navnet Niaga har også en funksjon, leses det baklengs, blir det Again – igjen på norsk, som er filosofien bak teknologien.

– Neoo produseres i tre farger og er det man kaller «solution-dyed». Det vil si at fargepigmentet tilsettes råmaterialet før det spinnes til tråder. Det gjør at fargen blir helt integrert i garnet istedenfor å ligge på utsiden, som ved tradisjonell farging, sier Kristiansen.

Prosjekterende på større prosjekter ønsker gjerne et bredere fargeutvalg.

– I et større prosjekt i Bergen der bærekraft er viktig, brukes tepper fra kolleksjonen «Place of Origin», som er 100 prosent sirkulær. Med denne kolleksjonen kan Object Carpet tilby et stort utvalg av tepper i ulike farger og utseende samtidig som det scorer høyt på miljøaspekter, sier han.

Med prosjektet i Bergen kommer også en garanti fra leverandøren.

Den dagen teppet skal byttes ut, kan det legges på paller og deretter blir det hentet og returnert for resirkulering til produksjonen av nye tepper. Det er en god garanti å gi til prosjekterende, også med tanke på miljøet, legger Kristiansen til.

Se flere bilder
SOLUTION-DYED-FotoIverValkve_IFI_no  (2).jpg

Foto: Iver Valkvæ/ifi.no

SOLUTION-DYED: At et produkt er solution-dyed vil si at fargepigmentet tilsettes råmaterialet før det spinnes til tråder. Det gjør at fargen blir helt integrert i garnet istedenfor å ligge på utsiden av garnet.

Åpen med bransjen

Både Object Carpet og Niaga har valgt å være åpne om den nye teknologien, og ønsker å dele kunnskapen de sitter med til resten av bransjen.

– Object Carpet har invitert store produsenter rundt om i Europa for å se på den nye teknologien. Det er ikke noe Object Carpet ønsker å ha enerett på. Målet er derfor at alle skal få muligheten til å være med i prosessen og dele kunnskap, sier Per Dagfinn Kristiansen.

Se flere bilder
Object Carpet no time to waste

Foto: Iver Valkvæ/ifi.no

NO TIME TO WASTE: Fjern avfall og design for gjenbruk er mottoet til Object Carpet og Niaga.

Ny kolleksjon, samme teknologi

Inspirert av Neoo, har det nå kommet en ny kolleksjon med tepper med navnet «Mediterraneo». Dette teppet er for innvendig og utendørs bruk.

– Denne kolleksjonen er laget etter de samme prinsippene som Neoo, en sirkulær produksjon og med lang levetid på produktet. Det gir også flere muligheter til prosjekterende når det kommer til fargevalg. Fargene i kolleksjonen er inspirert av Middelhavet og området rundt, avslutter Kristiansen.

Se flere bilder
Mediterraneo

Foto: Object Carpet

MEDITERRANEO: Kolleksjonen Mediterraneo er laget etter de samme prinsippene som Neoo, en sirkulær produksjon og med lang levetid på produktet. Fargene er inspirert av Middelhavet og området rundt.

BAU 2023

Object Carpet hadde en stor stand på årets BAU-messe. I Norge er det Polyflor som fører produktene. De viste blant annet frem nyheten «Neoo», et teppe laget av kun ett materiale i samarbeid med Niaga. 

Se flere bilder
Produksjonsloop

Foto: Object Carpet & Niaga

THE CLOSED LOOP: Slik er produksjonssirkelen til teppet Neoo.

Mer informasjon
Les mer
@fargetv Vi fant Rune på BAU-messa i Tyskland, og han har noe ganske kult å vise frem! Teppe laget med kun én råvare 🤯 #foryou #foryoupage #fyp #fordeg #ifiinspirasjon #interiør #farger #design #oppussing #objectcarpet #bau2023 #polyflor ♬ Da Girls
Ekspert


Se flere bilder
Per Dagfinn Kristiansen

Foto: Polyflor

AREA MANAGER: Per Dagfinn Kristiansen er Area manager hos Polyflor med over 16 års fartstid i bransjen.

Miljømal med ny butikk
Bransjenytt

Miljømal med ny butikk

25. april markerte Miljømal åpning av ny og større butikk på Etterstad i Oslo. Det var gode tilbud og anledning til å møte både lokale og nasjonale eksperter innen maling og bygningsvern. ...

Økt optimisme i overflatebransjen
Tall og prognoser

Økt optimisme i overflatebransjen

Fargemagasinet har nylig gjennomført flere undersøkelser for å kartlegge forventningene i overflatebransjen. Resultatene viser en interessant utvikling, spesielt ute i butikkene, (byggevarehus/fargehandel)...

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.