100 prosent av Neoo kan bli nytt teppe
Sammen med redesignbyrået Niaga har Object Carpet utviklet et teppe som er laget av kun ett materiale, og som kan gjenvinnes uendelig for å lage nye tepper, både som teppeflis og banevare, uten å miste kvalitet. Forhåpningen er å kunne inspirere andre produsenter til enda større transparens om produkter og produksjon.
Iver Valkvæ/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
Bransjenytt– Teppet som heter Neoo er laget av polyester fra resirkulerte PET-flasker. Det gjør at det lett kan gjenbrukes. Returnerte tepper blir til nye tepper med Niaga-teknologi slik at det kan brukes om igjen uten å miste kvalitet, sier Rune Bjørnstad, daglig leder hos Polyflor, som fører Object Carpets produkter i Norge.
MONOCARPET: Neoo er laget av ett materiale, også kalt monomateriale, både topplaget, festemiddelet og baksiden.
Bare polyester
– Et teppe av polyester eller polyamid 6 vil ikke miste kvalitet når det blir tatt inn i ny produksjon. Disse garntypene kan brukes om og om igjen, sier Per Dagfinn Kristiansen, Area Manager hos Polyflor.
– Tråder av 100 prosent polyester er lukkede og påvirkes ikke av fukt. Det er derfor veldig slitesterkt og kan også benyttes til tepper i inngangssoner, sier han.
Hele teppet er laget av ett materiale, også kalt monomateriale, både topplaget, festemiddelet og baksiden. Et teppe som er laget av polyamid 6 har fyllstoff i seg, og vil derfor kunne gjenbrukes fem til seks ganger i produksjon av nye tepper.
POLYESTER: I produksjonen av teppet blir det brukt polyester fra resirkulerte og ødelagte PET-flasker.
Klar for Norge
Neoo lanseres nå i det norske markedet, både som teppefliser og banevare. Teknologien bak Neoo-kolleksjonen er utviklet av selskapet Niaga. Navnet Niaga har også en funksjon, leses det baklengs, blir det Again – igjen på norsk, som er filosofien bak teknologien.
– Neoo produseres i tre farger og er det man kaller «solution-dyed». Det vil si at fargepigmentet tilsettes råmaterialet før det spinnes til tråder. Det gjør at fargen blir helt integrert i garnet istedenfor å ligge på utsiden, som ved tradisjonell farging, sier Kristiansen.
Prosjekterende på større prosjekter ønsker gjerne et bredere fargeutvalg.
– I et større prosjekt i Bergen der bærekraft er viktig, brukes tepper fra kolleksjonen «Place of Origin», som er 100 prosent sirkulær. Med denne kolleksjonen kan Object Carpet tilby et stort utvalg av tepper i ulike farger og utseende samtidig som det scorer høyt på miljøaspekter, sier han.
Med prosjektet i Bergen kommer også en garanti fra leverandøren.
– Den dagen teppet skal byttes ut, kan det legges på paller og deretter blir det hentet og returnert for resirkulering til produksjonen av nye tepper. Det er en god garanti å gi til prosjekterende, også med tanke på miljøet, legger Kristiansen til.
SOLUTION-DYED: At et produkt er solution-dyed vil si at fargepigmentet tilsettes råmaterialet før det spinnes til tråder. Det gjør at fargen blir helt integrert i garnet istedenfor å ligge på utsiden av garnet.
Åpen med bransjen
Både Object Carpet og Niaga har valgt å være åpne om den nye teknologien, og ønsker å dele kunnskapen de sitter med til resten av bransjen.
– Object Carpet har invitert store produsenter rundt om i Europa for å se på den nye teknologien. Det er ikke noe Object Carpet ønsker å ha enerett på. Målet er derfor at alle skal få muligheten til å være med i prosessen og dele kunnskap, sier Per Dagfinn Kristiansen.
NO TIME TO WASTE: Fjern avfall og design for gjenbruk er mottoet til Object Carpet og Niaga.
Ny kolleksjon, samme teknologi
Inspirert av Neoo, har det nå kommet en ny kolleksjon med tepper med navnet «Mediterraneo». Dette teppet er for innvendig og utendørs bruk.
– Denne kolleksjonen er laget etter de samme prinsippene som Neoo, en sirkulær produksjon og med lang levetid på produktet. Det gir også flere muligheter til prosjekterende når det kommer til fargevalg. Fargene i kolleksjonen er inspirert av Middelhavet og området rundt, avslutter Kristiansen.
MEDITERRANEO: Kolleksjonen Mediterraneo er laget etter de samme prinsippene som Neoo, en sirkulær produksjon og med lang levetid på produktet. Fargene er inspirert av Middelhavet og området rundt.
Object Carpet hadde en stor stand på årets BAU-messe. I Norge er det Polyflor som fører produktene. De viste blant annet frem nyheten «Neoo», et teppe laget av kun ett materiale i samarbeid med Niaga. THE CLOSED LOOP: Slik er produksjonssirkelen til teppet Neoo.
Karbonfangst i teppegulv hjelper kunden nå klimamål
Messe med tre lørdager på én uke
Ekte natur til veggen
Duket for interiørfest i Oslo
Fler Aspeta klikkvinyl å velge blant
Drøm deg bort i naturens dekorer
AREA MANAGER: Per Dagfinn Kristiansen er Area manager hos Polyflor med over 16 års fartstid i bransjen.
True Joy er Årets farge 2025 fra Nordsjö
Årets farge 2025 fra Nordsjö er en solgul farge skapt for å fylle hjemmet med optimisme, stolthet og kreativitet. En farge som utstråler glede. Til fargen følger det også med tre kompletterende...
Liten nedgang for overflateteknikk
Til tross for en liten nedgang i år, var fjoråret preget av rekordmange elever som valgte overflateteknikk på Vg2. Dette gir grunn til optimisme, og det er håp om at interessen vil...
Mange fordeler med løstlegging av gulv
Lite støv og støy, rask installasjon, enkelt å skifte ut, klart til bruk umiddelbart. Dette er de klassiske fordelene med gulv som installeres limfritt. Nå legges stadig vekk mer vekt...
Malesommeren-24: Malingsalget svinger når været tvinger
Sommeren er høytid for oppussing og malearbeid, men med stor variasjon i værforholdene rundt om i landet har salget av maling og maleverktøy svingt betydelig. Fargemagasinet har snakket...
Oppdag Flotex Advance – teppe for limfri legging
Den nye Flotex Colour/Advance-kolleksjonen bevarer de populære og trendy signaturdesignene til den etablerte Flotex Colour, og utvider den med to nye eksklusive mønstre: Code...
Ny proffbutikk på sørsiden av Trondheim
XL-Bygg går mot strømmen og vokser i Trondheim. Nå skal de bygge nytt varehus der også Mal Proff flytter inn.