IFI Trendforum definerte interiørtrendene for 2024
IFI samlet bransjen til Trendforum under Bygg Reis Deg. Etter trendforedrag med IFIs kreative leder, var deltakerne klare for å sette sammen moodboards i grupper. Å lage moodboard er en gøyal og effektiv måte for å kommunisere farger, stiler og stemninger.
Charlotte Holberg Sveinsen/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Interiørarkitekter, produsenter og sentrale aktører innen tapet-, gulv- og malingsbransjen var tilstede på Nova Spektrum. I tillegg til det sosiale ved å møtes, er hensikten med trendforum å samle bransjen for å snakke om og finne de kommende tendensene. Å forstå trendene kan føre til økt salg og bedre kundeforståelse.
TRENDFOREDRAG: IFIs kreative leder Charlotte Holberg Sveinsen holdt et trendforedrag før workshopen.
Moodboards
Etter trendforedraget, var det klart for dagens hovedaktivitet: lage moodboards. De ble delt inn i grupper og utgangspunktet de tre gruppene fikk, var hvert sitt tema:
- natur og bærekraft
- et interiør som gir glede
- ro og harmoni
Gjennom diskusjoner, klipping og liming, lagde gruppene hvert sitt moodboard. De hadde mengder med innsamlede stoff- og malingsprøver, teppebiter, dusker, bånd og magasiner å boltre seg i. Resultatene ble presentert i plenum til slutt.
Sammensetningen av bilder, farger og tekstiler på et moodboard, fungerer som en god inspirasjonskilde. Det kan hjelpe til med å generere nye idéer og tenke utenfor boksen. Det hjelper også til med å formidle en tydelig visjon eller konsept. Dette er spesielt nyttig i teamsamarbeid, slik at alle involverte forstår retningen som ønskes å oppnås. Når alle elementene er samlet og organisert, blir det også lettere å holde seg til den valgte stilen.
Moodboards er et nyttig verktøy for å kommunisere med kunder, da det gir en rask oversikt over designretningen, og for mange hjelper det å ta valg når de får det fremvist så visuelt.
WORKSHOP: Deltakerne på Trendforumet ble delt inn i grupper og hadde workshop der det skulle lages moodboards.
Happy Homes med egen tapetserie
Retroalarm: 70-tallsstilen gjør comeback!
Inn i fremtiden med Maison&Objet 2024
Natur og velvære er interiørtrenden nå
Trend 2024: Bestemorinspirert interiør
Trend 2024: Oppmuntrende vitamininnsprøyting
Gulvavrettingsmasse med lavere klimaavtrykk
SL C600 EVOLUTION fra Bostik er en selvutjevnende og multifunksjonell gulvavrettingsmasse med gode flytegenskaper. Avrettingsmassen er basert på to forskjellige typer sement med...
Miljømal med ny butikk
25. april markerte Miljømal åpning av ny og større butikk på Etterstad i Oslo. Det var gode tilbud og anledning til å møte både lokale og nasjonale eksperter innen maling og bygningsvern. ...
Fasadeprodukt brukes på prestisjeprosjekt
Sioo Wood Protection Norge spiller en viktig rolle i byggingen av det nye Tøyenbadet i Oslo. Hele bygget innrammes med 212 limtresøyler som er behandlet med SiOO:X Premium Fasade. Fargemagasinet...
Økt optimisme i overflatebransjen
Fargemagasinet har nylig gjennomført flere undersøkelser for å kartlegge forventningene i overflatebransjen. Resultatene viser en interessant utvikling, spesielt ute i butikkene, (byggevarehus/fargehandel)...
Terrassebygging er en milliardindustri
Etter en uvanlig kald vår, har temperaturen omsider begynt å krype godt opp på komfortskalaen, hvilket betyr at flere og flere begynner å planlegge bruk av uterommet ved boligen.
Gulvfakta holdt foredrag på renholdsseminar
Fredag 3. mai ble Gulvfakta invitert til Scandic Oslo Airport Hotell for å snakke om gulvvedlikehold i et livsløpsperspektiv. Samlingen er arrangert av Renholdsgruppa RenØk, en arbeidsgruppe...