«Bærekraft er business»
Bedrifter kan tjene mye på være grønne og bæredyktige – hvis de unngår å oppfattes som å drive med grønnvasking. Louise Byg Kongsholm viste på IFIs årskonferanse at forbrukeren gjerne vil ta bæredyktige valg, men det skal ikke koste noe.
Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Trendforsker Louise Byg Kongsholm fra danske pej gruppen sa i sitt foredrag under IFIs årskonferanse at:
– Bærekraft er business. Det er også fremtidens hygienefaktor, konstaterte hun og delte noen råd om hvordan bedrifter kan kommunisere sine gode innsatser – uten å gå i «greenwashing-fella»:
- Skriv kun det som du kan dokumentere som er basert på fakta
- Unngå generelle, abstrakte og upresise utsagn
- Vær konkret, tydelig og presis
- Sørg for at det du sier ikke gir opphav til spørsmål, men gir svar og klarhet
- Sørg for at dokumentasjonen er upartisk og levert fra en anerkjent kilde
Vi vil godt
Under pandemien var helse og økonomi det som bekymret folk mest. Nå er det økonomi og klima som bekymrer mer. Ifølge en dansk undersøkelse mener majoriteten at det er nødvendig å endre måten vi lever på for å håndtere klimautfordringen. Samtidig er det pengepungen som styrer hvordan vi agerer.
– Vi ønsker å leve mer bæredyktig for å bedre fremtidsutsiktene for våre barn og barnebarn. Å gjøre noe godt for kloden får oss til å føle oss bedre – samtidig som vi kan spare penger på det, sa hun.
– Dette er ikke noe som går over. Bærekraft blir med videre, vi kommer aldri i mål, sa hun.
BEKYMRINGER: Før pandemien bekymret vi oss mest for klima, økonomi og helse. Under pandemien inntok helse førsteplassen før økonomi og klima. Nå i etterkant er det i hovedsak økonomi som forårsaker bekymringer, med klima på en andreplass, fortalte Louise Byg Kongsholm.
Bærekraft selger
Noen bedrifter har lyktes bedre enn andre med å markedsføre bæredyktige produkter. Louise Byg Kongsholm trakk frem Unilever som eksempel. I 2021 etablerte selskapet en serie bæredyktige varemerker, som nå har vokst 69 prosent raskere enn de øvrige varemerkene, og som står for 75 prosent av omsetningen.
Gulvprodusent skal fjerne 30 prosent av utslippene
Pergo resirkulerer fiberplater i laminat
Norske gulvleggere returnerte 172 tonn vinyl gjennom Restart i 2021
Dette tror Virke om fremtidens handel
Kunsten å forstå sin samtid
Neste kapittel i stilhistorien er mørkebrunt
- Før pandemien bekymret vi oss mest for klima, økonomi og helse.
- Under pandemien inntok helse førsteplassen før økonomi og klima.
- Nå i etterkant er det i hovedsak økonomi som forårsaker bekymringer, med klima på en andreplass.
Gulvavrettingsmasse med lavere klimaavtrykk
SL C600 EVOLUTION fra Bostik er en selvutjevnende og multifunksjonell gulvavrettingsmasse med gode flytegenskaper. Avrettingsmassen er basert på to forskjellige typer sement med...
Miljømal med ny butikk
25. april markerte Miljømal åpning av ny og større butikk på Etterstad i Oslo. Det var gode tilbud og anledning til å møte både lokale og nasjonale eksperter innen maling og bygningsvern. ...
Fasadeprodukt brukes på prestisjeprosjekt
Sioo Wood Protection Norge spiller en viktig rolle i byggingen av det nye Tøyenbadet i Oslo. Hele bygget innrammes med 212 limtresøyler som er behandlet med SiOO:X Premium Fasade. Fargemagasinet...
Økt optimisme i overflatebransjen
Fargemagasinet har nylig gjennomført flere undersøkelser for å kartlegge forventningene i overflatebransjen. Resultatene viser en interessant utvikling, spesielt ute i butikkene, (byggevarehus/fargehandel)...
Terrassebygging er en milliardindustri
Etter en uvanlig kald vår, har temperaturen omsider begynt å krype godt opp på komfortskalaen, hvilket betyr at flere og flere begynner å planlegge bruk av uterommet ved boligen.
Gulvfakta holdt foredrag på renholdsseminar
Fredag 3. mai ble Gulvfakta invitert til Scandic Oslo Airport Hotell for å snakke om gulvvedlikehold i et livsløpsperspektiv. Samlingen er arrangert av Renholdsgruppa RenØk, en arbeidsgruppe...